شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶   |   Sat October 21, 2017  
   
 
 آرشیو  |  جستجو         
         صفحه اصلی   |
     پربازدیدترین ها
مجله بهداشت و سلامت - سال هفتم- شماره 37
مجله بهداشت و سلامت - سال ششم- شماره 36
مجله مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 2
ورزش و سرگرمی - سال هفتم- شماره36
مجله مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 1
معلومات عمومی - سال هفتم- شماره 1
مجله بهداشت و سلامت - سال هفتم- شماره 39
معلومات عمومي - سال هفتم - شماره 2
مجله فناوری اطلاعات - سال هفتم- شماره 32
مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 3
     مدیریت شهری
مديريت شهري -  شماره 9
مدیریت شهری -  شماره 8
مديريت شهري -  شماره 7
مدیریت شهری -  شماره 6
مدیریت شهری -  شماره 5
مدیریت شهری -  سال هشتم-شماره 4
مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 3
مجله مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 2
مجله مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 1
  بیشتر ...
     فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات -  شماره 34
فناوري اطلاعات -  شماره 33
مجله فناوری اطلاعات -  سال هفتم- شماره 32
مجله فناوری اطلاعات -  سال هفتم- شماره 31
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 30
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 29
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 28
مجله فناوری اطلاعات -  سال پنجم- شماره 27
مجله فناوری اطلاعات -  سال پنجم- شماره 26
مجله فناوری اطلاعات -  سال چهارم- شماره 25
  بیشتر ...
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٠/٠٧/٠١ تعداد بازدیـد : ۵١٢ نسخه چاپی
 
 تجارت و اقتصاد
 سال پنجم- شماره ٢۵
 
 
 
مجله تجارت و اقتصاد

 

عناوین

 

:: نقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در اصلاح نظام توزیع کالا و خدمات

:: جایگاه نقش اینترنت  در توسعه اقتصادی

:: علم بهتر است یا ثروت

 

نقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در اصلاح نظام توزیع کالا و خدمات

فناوري ارتباطات و اطلاعات درعصر حاضرتحولات عمیقی در عرصه های فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي پديد آورده است. استفاده از فناوري ارتباطات و اطلاعات برای تشکیل دولت الکترونیک ، شهر الکترونیک ، صنف الکترونیک و تجارت الکترونیکی ابزاری مهم به منظور توسعه فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی محسوب می گردد . در سالهای اخیر تحولات زیادی در شيوه هاي سنتي و قدیمی فعالیتهای تشکل ها و اتحادیه های بخش های غیر دولتی، دستگاهها و سازمانهای دولتی متولی بنگاههای اقتصادی و فعالان تجاری بواسطه استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در اکثر کشور های جهان ايجاد شده است. در محيط الكترونيكي جديد فاصله هاي جغرافيايي و محدوديت هاي زماني و مكاني منتفي و انجام فعالیتهای دولتی و مبادلات تجاري بر پايه اطلاعات بصورت الكترونيكي انجام مي شود. لذا در صورت بي‌اعتنايي به اين مهم و عدم سوق یابی به استفاده از تجارت الکترونیکی، دولت الکترونیکی ، شهر الکترونیکی ، صنف الکترونیکی و در کل ابزار الکترونیکی برای انجام کارها و فعالیت ها مختلف ، کشور با عواقبي چون از دست‌رفتن فرصتهای مناسب، بي‌بهره ماندن از صرفه‌جوييهای ملازم با استفاده از ابزار و روشهای الکترونيکي، کاهش کارآیی، کاهش توان رقابتی در بازارهای جهان، منزوی شدن در عرصه تجارت و فن آوری الکترونیکی و در نتیجه کاهش اشتغال و تولید مواجه می‌‌شود. از این رو توسعه استفاده از ابزار وروشهای الکترونیکی و فن آوری ارتباطات و اطلاعات بعنوان ابزار توسعه و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است وتمام کانالهای شبکه توزیع کالا و خدمات مستعد برای استفاده از این ابزار نوین می باشند.شبکه توزیع کالا و خدمات به عنوان جزئي از نظام اقتصادي كشور داراي تعاملات گسترده و وسيعي با ساير بخشها تولیدی و خدماتی کشور است. شبکه توزیع در کشور نقش مهمی در اقتصاد دارد و از طريق انتقال کالاهای تولید شده به بازار مصرف کننده كل اقتصاد را متأثر ساخته و موجب بهبود شاخص‌هاي كلان اقتصادي می­شود. بسياري از فعالان شبکه توزیع شامل سازمانهای دولتی مرتبط با مدیریت ونظارت بر بازار ، تشکلهای غیر دولتی و بنگاههای فعال در زیر بخش های انتقال ،فرآوری، نگهداری و توزیع کالا وخدمات در کشور می توانند با استفاده از تجارت و فن آوری الکترونیکی ارتباطات واطلاعات اولا وظایفشان را با دقت و سرعت بیشتری انجام دهند ، ثانیا باافزايش مداوم بهره­وری و كاهش تدريجي قيمت تمام شده، خدمات بهتری ارائه و رقبای خود را کنار گذارند. ابزارهای نوین با کمک فن آوری الکترونیکی ارتباطات و اطلاعات ، می تواند با مهندسي مجدد در فرآيندهاي بازار به افزايش كيفيت ارايه خدمات، كاهش هزينه انتقال و به تبع آن كاهش قيمت بازاري محصولات و خدمات حتی ساماندهی ،کنترل ونظارت جامع وکاملتر بر بازار كمك نمايد. لذا فناوري ارتباطات و اطلاعات و در نهایت تجارت الکترونیکی مي‌تواند هسته استقرار نظام‌هاي الكترونيكي در چرخه اقتصاد باشد. علاوه برآن تجارت الکترونیکی درشبکه توزیع نیز می تواند با ایجاد عرصه‌هاي جديد بازار در فضاهاي مجازي ، در گسترش بازارهاي مصرف كالا و بعبارت ديگر، افزايش مقياس فروش فعلان شبکه توزیع، نقش عمده و اساسي ايفا نمايد و اين امر افزايش مقياس توليد ، كاهش هزينه‌ها و افزايش بهره‌وري را نيز در عرصه توليد ، ارائه خدمات ونظارت بر بازار را بدنبال خواهد داشت و در نهايت رشد و شكوفايي اقتصاد كشور را رقم مي‌زند.بطور کلی شبکه توزیع مطلوب را می توان مجموعه فرآیندها و شرایطی در نظر گرفت که کالا را از تولید کننده و یا واردکننده به مصرف کننده درکمترین زمان با صرف کمترین هزینه با رعایت استانداردهای مختلف حمل و نقل ،فرآوری،نگهداری و..می رساند . شبكه توزيع كارآمد ضمن تسريع در فرآيند گردش كالا و حذف فاصله جغرافیایی تولید و مصرف، فاصله زماني بين توليد ومصرف را تنظیم می کند و در نهايت مي‌تواند بهره‌وري در اقتصاد ملي را افزايش و بصورت پویا از ابزار ها و روشهای نوین استفاده می نماید.همچنین شبکه توزیع شامل مجموعه فعالین اقتصادی، شرایط و فرآیندهایی است که در تعامل با هم ، كالاها و خدمات را از مراكز توليد و مبادي ورودي به دست مصرف‌كنندگان در داخل كشور مي‌رساند و شامل زنجيره‌اي از بنگاهها، نظام‌ها، قوانين و مقررات و نهادهايي است كه در قالب فضاي كسب و كارنقش آفريني مي‌كنند. شبکه توزیع نقشی تعیین کننده درقیمت تمام شده کالا و ایجاد تعادل اقتصادی و بهبود شرائط و وضعیت دربخش تولید ومصرف را دارا می­باشد. بدیهی است چنانچه انجام عملیات و فرآیندهای شبکه توزیع بر پایه اصول و منطبق با روشهای نوین باشد این امکان را به تولیدکنندگان و یا واردکنندگان کالاها می­دهد تا آنها بتوانند کالای مورد نیاز مشتریان را در زمان مناسب و با قیمت معقول ارائه نمایند.به عبارت دیگر در چرخة ارائه كالاها و خدمات توليدي، شبکه توزیع، وظيفة رساندن كالا و خدمات نهايي از مبادي عرضه به مصرف‌كنندگان و تقاضاكنندگان را برعهده دارد. همچنین عملیات علمی و منطقی شبکه توزیع علاوه بر جلب رضایت مشتریان سبب ایجاد تعادل اقتصادی و اصلاح الگوی مصرف نیز می­گردد. با توجه به اینکه یکی ازاهداف دولت ایجاد شرایطی است که مردم بتوانند کالای موردنیاز خود را به موقع و با قیمت مناسب دریافت نمایند، لذا سیاستگذاران ومسئولین همواره توجه خاصي به این بخش دارند.
بر اساس گزارشها ومطالعات متعدد ، درحال حاضر قسمت اعظم فعالیتهای شبکه توزیع کشور از جمله فعالیتهای تشکلها و سازمانها صنفی و بازرگانی در خصوص ساماندهی ، مدیریت ، کنترل و نظارت بر فعالان این بخش همچنین فعالیت واحدهای صنفی عمدتا به صورت سنتی عمل می شود نمایند و به دلیل طولانی بودن فرآیند فعالیتهای آنان ، مراجعه کنندگان همچنین مصرف كنندگان كالا ها وخدمات مورد نياز خود را با قیمت بالا و با تاخير بیشتر ازمعمول به دست می آورد.علیرغم اقداماتی که طی سال های اخیرجهت رفع موانع ومشکلات موجود درشبکه توزیع صورت پذیرفته است همچنان لازم است اقدامات ديگري در راستای توسعه فناوري ارتباطات و اطلاعات به خصوص در زمینه گسترش استفاده از این ابزار در فرایند کار مدیریتی ونظارت سازمانهای صنفی و بازرگانی وگسترش استفاده از تجارت الکترونیکی در شبکه توزیع صورت گیرد تا بتوان به اهدافي که نمونه های آنها به شرح ذیل می­باشند رسيد:

١- افزایش حجم مبادلات الکترونیکی در کل مبادلات
٢- نظام‌مند ساختن بخش بازرگانی با استفاده از فناوری تجارت الکترونیکی
٣- ایجاد بازار سالم رقابتی در شبکه توزیع با استفاده از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی
۴- کاهش فساد، ريسک تجار و عدم اطمينان
۵- دسترسي بيشتر به فرصتهاي تجاري بیشتر براي ذینفعان در شبکه توزیع
۶- افزايش بهره وري در شبکه توزیع
٧- ساده سازي تشريفات و رويه ها دریافت مجوزهای فعالیت اصناف
٨- استانداردسازي و رشد زيرساخت و تسهيلات فيزيکي مورد نیاز برای گسترش فن آوری اطلاعات
٩- هماهنگ سازي قانونها و مقررات مربوط به کنترل ، نظارت وفعالیت اصناف
١٠- تسهيل تشريفات، رويه ها، اسناد و عمليات مرتبط با شروع به کار وگسترش مبادلات در شبکه توزیع
١١- افزايش تجارت کالا و خدمات
١٢- افزايش کارايي در استفاده از منابع
١٣- افزايش انگيزه براي سرمايه گذاري در بخش های مختلف نظام توزیع و نقش و تاثير آن بر رشد اقتصادي
١۴- ارائه بعضي مشوق ها براي تشويق سازمانها جهت استفاده از اسناد تجاري الكترونيكي و شکل گیری سازمانها و اتحادیه های مرتبط فعالیتهای الکترونیکی
نهایتا می­توان چنین بیان نمود که با توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در شبکه توزیع چنانچه توجه کامل به روشهای توزیع مبذول گردد و در فرآیندهای توزیع به روش های نوین اطلاعاتی و ارتباطی توجه شود و فعاليت هاي مرتبط مانند حمل ونقل ، انبارها و غیره با استفاده از این روش ها انجام شوند اثرات آن در فعالیتهای اقتصادی آنان مشاهده گردیده واقتصاد کشور و شهروندان ازامتیازات آن بهره مند خواهند شد وچنانچه نحوه فعالیت در شبکه توزیع بدون توجه به اصول و رعایت موارد علمی باشد این امر با تشدید مشکلات موجود و بروز بحرانهای اقتصادی خواهد شد که اثرات منفی حاصل را مصرف کنندگان و تولید کنندگان و در کل اقتصاد کشور تحمل نمایند.

 

 

جایگاه نقش اینترنت  در توسعه اقتصادی

جایگاه اینترنت درتوسعه اقتصادی از چنان اهمیتی برخوردار است که کم بهاء دادن به آن ممکن است سبب عقب ماندگی جوامع ازدانش وعلم روز گردد.زیرا اینترنت سبب بالا رفتن رشد فکری درانسانها می گردد وجوامع مختلف را بهم پیوند میدهد فرهنگهای مختلف را بهم نزدیک ساخته وموجب دوستیها میگردد.ازهمه مهمتر که درتوسعه اقتصادی نقش بسزائی را ایفا میکند.

اگر میخواهیم که همگان بسوی اینترنت جذب شوند بایستی زمینه فرهنگی آن نیز فراهم شود ونیز آنطور بایستی رفتارشود که همگان بتوانند با سهل وآسان وبا اندک هزینه به آن دسترسی پیدا نمایند.

دربسیاری ازموارد آنچنان هزینه های سنگینی بربعضی از کاربران اینترنت تحمیل می گردد که سالها طول می کشد که زیان وارده به آنها جبران گردد.پس اگر میخواهیم شاهد رشد وشکوفائی اقتصاد کشورمان باشیم بایستی زمینه دسترسی آسان وکم هزینه آنرا نیز فراهم نمائیم. تا کاربران متحمل هزینه های جبران ناپذیری نگردند.

 

علم بهتر است یا ثروت

درسالهای بسیار گذشته یکی ازرایجترین موضوع انشاء برای دانش آموزان مدارس . درباره علم بهتر است یا ثروت بود. که هردانش آموز به اندازه اطلاعاتی که داشت درباره آن مطلب می نوشت. عده ای ثروت به تنهائی وعده دیگر علم به تنهائی ودسته دیگر می گفتند هردوباهم خوب است که اگر درحیطه افراد ی باشد که متعهد به اصول اخلاقی وانسانی باشندوگرنه مانند چاقوئی را می ماند که دردستان آشپز مفید ودردستان فرد دیوانه مخرب می باشد.

علت بررسی این موضوع بیان مطالبی است که می تواند راهگشای بسیاری از معضلات اقتصادی درجوامع کنونی باشد.

اما اکنون دیگر این نوع انشاء ها درمدارس مطرح نمیشود. و مدتهائی است که اکثریت افراد میگویند ثروت بهتر است واین فکر چنان درجامعه رسوخ کرده که اندیشه آموختن علم به بوته فراموشی سپرده شده است. زیرا این فکر رواج گردیده که انسان بدون آموختن علم ویا داشتن دانش میتواند یک مدیر خوب باشد. ولی اکنون روز به روز بیشتر وبهتر به فواید علم ومدیت علمی پی می بریم.زیرا تجربه نشان داده است که کسانی که بدلیل نداشتن دانش وفقط بعلت داشتن سرمایه اقدام به ایجاد مراکز اقتصادی نموده اند بخاطر اینکه ازدانش وعلم روز برخوردار نبودند نه تنها موفق نشدند بله موجب تباهی سرمایه خود ونیز نابود ی انگیزه پیشرفت وترقی درنیروهای کارگردیدند.

اگر همچنان شاهد علم ستیزی عده ای که فقط پول وثروت دارند ولی شیوه مفید بکارگیری آنرا نمیدانند باشیم ممکن است دچار آنچنان مشکلات اقتصادی گردیم که با این سادگی قابل جبران نباشد.

پس با این توصیف بایستی ارزش علم ومدیریت علمی را آنچنان درجامعه گسترش دهیم که همگان علاقمندی خودرا به علم ودانش نشان داده ودرترویج آن نهایت کوشش خودرا بنمایند.وبه این مطلبی که درانشاء خود می نوشتیم که ثروت ممکن است براثر حادثه ای بکلی ازبین رفته ولی علم ودانش اشخاص نابود شدنی نمی باشد اعتقاد راسخ داشته باشیم

 
     
     
 
   منبع:   روزنامه اقتصاد
 
 
 
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٠/٠٧/٠١ تعداد بازدیـد : ۵١٢ نسخه چاپی
 
 
طبقه بندی موضوعی    
بهداشت و سلامت    
تجارت و اقتصاد    
فرهنگ و هنر    
فناوری اطلاعات    
مدیریت شهری    
معلومات عمومی    
ورزش و سرگرمی    
 
 
 
 
 
© 2005 - 2017  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
٢ کاربران آنلاین :
۷۵,۰۹۳ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
مرکز اطلاعات مدیریت شهری
سایت مرجع مدیریت شهری
موسسه فرهنگی تبیان
موسسه فرهنگی راسخون
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
پایگاه اطلاع رسانی
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو مجلات
آرشیـو مدیریت شهری
آرشیـو مجله فناوری
آرشیو مجله بهداشت
 
 
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان