جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶   |   Fri December 15, 2017  
   
 
 آرشیو  |  جستجو         
         صفحه اصلی   |
     پربازدیدترین ها
مجله بهداشت و سلامت - سال هفتم- شماره 37
مجله بهداشت و سلامت - سال ششم- شماره 36
مجله مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 2
مجله مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 1
ورزش و سرگرمی - سال هفتم- شماره36
مجله بهداشت و سلامت - سال هفتم- شماره 39
معلومات عمومی - سال هفتم- شماره 1
معلومات عمومي - سال هفتم - شماره 2
مجله فناوری اطلاعات - سال هفتم- شماره 32
مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 3
     مدیریت شهری
مديريت شهري -  شماره 9
مدیریت شهری -  شماره 8
مديريت شهري -  شماره 7
مدیریت شهری -  شماره 6
مدیریت شهری -  شماره 5
مدیریت شهری -  سال هشتم-شماره 4
مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 3
مجله مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 2
مجله مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 1
  بیشتر ...
     فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات -  شماره 34
فناوري اطلاعات -  شماره 33
مجله فناوری اطلاعات -  سال هفتم- شماره 32
مجله فناوری اطلاعات -  سال هفتم- شماره 31
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 30
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 29
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 28
مجله فناوری اطلاعات -  سال پنجم- شماره 27
مجله فناوری اطلاعات -  سال پنجم- شماره 26
مجله فناوری اطلاعات -  سال چهارم- شماره 25
  بیشتر ...
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٢/٠١/١۶ تعداد بازدیـد : ٩٧٢ نسخه چاپی
 
 فناوری اطلاعات
 سال هفتم- شماره ٣١
 
 
 
مجله فناوری اطلاعات

 

عناوین

 

:: هشدار سمانتك در مورد خطرات شبكه‌هاي اجتماعي

:: خدمات جديد جيميل همراه براي كاربران

:: شیوع تب سه بعدی در دنیای دیجیتال

:: ظرفيت مغز انسان معادل ٢٩۵ ميليون هاردديسك يك ترابايتي

 

هشدار سمانتك در مورد خطرات شبكه‌هاي اجتماعي

شركت امنيتي سمانتك هم به جمع مؤسسات امنيتي پيوست كه در مورد خطرات بالقوه شبكه‌هاي اجتماعي احساس خطر مي كنند.

به گزارش از فارس، بر اساس بررسي هاي اين شركت حتي كوچك ترين فعاليت هاي كاربران در شبكه هاي اجتماعي هم ممكن است خطرات و مشكلاتي را در پي داشته باشند و هكرها و ويروس نويسان از آنها سوءاستفاده كنند.

به روزرساني وضعيت، افزودن عكس ها و اطلاعات جديد و اظهار نظر در صفحات مربوط به دوستان و آشنايان از جمله اقداماتي است كه انجام آن در شبكه هاي اجتماعي ممكن است مورد توجه هكرها قرار بگيرد و اطلاعات لازم را براي استفاده و سرقت اطلاعات در دسترسشان قرار دهد. در بخشي از اين گزارش كه به خطرات شبكه هاي اجتماعي در منطقه خاورميانه اختصاص دارد، سرقت هويت از طريق اين شبكه ها يكي از ۵ چالش مهمي دانسته شده كه كاربران اينترنت در خاورميانه با آن مواجه هستند. در ميان انبوه شبكه هاي اجتماعي بيشترين ميزان خطر مربوط به سايت فيس بوك است.

سمانتك در سال ٢٠١٠ موفق به شناسايي بيش از ٣.٢ ميليارد تهديد امنيتي مختلف شده است كه كشف برخي از آنها حاصل همكاري و اطلاعات ارائه شده از سوي اشخاص و موسسات ثالث است

 

خدمات جديد جيميل همراه براي كاربران

کاربران جيميل بر روي گوشي هاي همراه از اين پس مي توانند به سرويس Priority Inbox دسترسي داشته باشند.
اين سرويس از طريق تمامي گوشي هايي كه بر روي آنها مرورگر سازگار با HTML۵ نصب شده باشد، قابل دسترس است. هدف از اين كار كمك به افراد براي دسترسي سريعتر به ايميل هاي ضروري و مهم اعلام شده است.قابليت ياد شده كه چند ماهي است به جيميل اضافه شده به كاربران امكان مي دهد تا نامه هاي دريافتي را بر اساس اولويت ها و علائق خود طبقه بندي كنند و نامه هاي ضروري تر را سريع تر مشاهده كنند. اين امر به خصوص براي افرادي كه از جيميل براي انجام امور كاري و اداري استفاده مي كنند مفيد است.

با توجه به كوچك بودن نمايشگر همراه، راه اندازي اين سرويس براي تلفن هاي همراه به آنها كمك مي كند كه پيام هاي مهم تر را راحت تر و سريع تر مشاهده كنند . اين سرويس با نسخه ١.۵ به بعد سيستم عامل آندرويد و نسخه ٣ به بعد سيستم عامل iOS اپل سازگار است.

نرم افزار ياد شده همچنين قادر به تجزيه و تحليل خودكار پيام هاي دريافتي و طبقه بندي آنها بر اساس ميزان اهميت نيز هست. اين كار بر اساس هويت فرستنده و بررسي محتواي پيام ارسالي انجام مي شود.

 

 

شیوع تب سه بعدی در دنیای دیجیتال

همان طور که می دانید این روزها فناوری سه بعدی بسیاری از جنبه های مختلف فناوری های نوین را تحت تاثیر خود قرار داده است و از این رو شاهد افزایش طراحی و ساخت فناوری هایی هستیم که با این عنوان به بازارهای تجاری دنیا عرضه می شوند. این داستان که از تولید فیلم های سینمایی سه بعدی و پس از آن ساخت نمایشگرهای تلویزیونی سه بعدی آغاز شد برای رسیدن به هدف نهایی همچنان راهی طولانی را پیش رو دارد.

اگر نگاهی به گذشته بیندازیم بی شک متوجه خواهیم شد که صنعت فیلمسازی و ساخت نمایشگرها و همچنین دوربین های تصویربرداری همگی در مسیر سه بعدی گام نهاده اند.

این روزها شاهد نمایش فیلم های سه بعدی در سینما هستیم و این در حالی است که علاوه بر این تولید نمایشگرهای سه بعدی مورد توجه بسیاری از شرکت های بزرگ و مطرح در عرصه تولید تجهیزات الکترونیکی قرار گرفته است و به عبارت دیگر می توان گفت تب فناوری سه بعدی بسیاری از فناوری های دیجیتالی را گرفته است، اما یکی از موفقیت های جدیدی که این روزها سروصدای زیادی را در دنیای فناوری به راه انداخته است تولید دوربین های تصویربرداری و عکسبرداری جدیدی با قابلیت سه بعدی است که می تواند تحولات جدیدی را در عرصه عکاسی و فیلمبرداری به همراه داشته باشد. اگرچه فناوری ساخت دوربین های سه بعدی از مدت ها پیش مورد توجه قرار گرفته بود، اما با توجه به قیمت بالای این دوربین ها امکان خرید شخصی آنها وجود نداشت، اما خوشبختانه امروزه شاهد تغییرات قابل توجهی در طراحی و ساخت دوربین های سه بعدی بوده ایم که می تواند قیمت نهایی تولید این محصولات را به میزان قابل توجهی کاهش داده و در نتیجه امکان تولید دوربین های سه بعدی خانگی را فراهم کند.


پاناسونیک و نخستین دوربین سه بعدی خانگی


سال گذشته شرکت بزرگ تولید کننده تجهیزات الکترونیکی، پاناسونیک، از ساخت نخستین دوربین سه بعدی خانگی خبر داد و به این ترتیب پس از رونمایی از این دوربین سه بعدی بسیاری از شرکت های بزرگ و مطرح دنیا نظیر سونی نیز تصمیم گرفتند تولید دوربین های سه بعدی را در برنامه کاری خود قرار دهند. این دوربین که در حقیقت نخستین دوربین تصویربرداری با قابلیت ثبت تصاویر سه بعدی است، تصاویر سه بعدی را با کیفیت بسیار خوبی ثبت می کند و برای این که از این قابلیت برخوردار باشد در ساخت آن از یک لنز تبدیل سه بعدی استفاده شده است که تصویربرداری سه بعدی را در این دوربین ها امکان پذیر ساخته است. اگرچه پیش از این تصویربرداری سه بعدی مستلزم استفاده از ۲ دوربین فیلمبرداری مجزا بود، اما در حقیقت دوربین های سه بعدی ترکیبی از عملکرد ۲ دوربین هستند.

لنزهای دوربین های سه بعدی همزمان از هر صحنه یک تصویر برای چشم چپ و یک تصویر برای چشم راست ثبت می کنند که این تصویر بویژه در نمایشگرهایی که از قابلیت به تصویر درآوردن تصاویر سه بعدی برخوردار هستند از کیفیت بسیار خوبی برخوردار خواهد بود. البته باید توجه داشته باشید که صنعت ساخت دوربین های خانگی سه بعدی هنوز در ابتدای این راه است و برای این که بتوانید تصاویر را با کیفیتی مشابه آنچه در فیلم های سینمایی سه بعدی مانند فیلم آواتار دیده اید مشاهده کنید لازم است تحقیقات بیشتری در زمینه طراحی و ساخت دوربین های سه بعدی انجام شود. یکی دیگر از ویژگی های دوربین های سه بعدی خانگی پاناسونیک این است که می توانید لنز سه بعدی دوربین را از آن جدا کرده و از این دوربین به عنوان یک دوربین معمولی دوبعدی HD با قابلیت های منحصر به فرد در ثبت تصاویری با کیفیت بالا استفاده کنید. پس از حدود یک سال انتظار بالاخره شرکت ژاپنی پاناسونیک اعلام کرد که به زودی نخستین دوربین دیجیتالی سه بعدی را که برای کاربران خانگی طراحی شده است روانه بازار خواهدکرد و به این ترتیب آن گروه از علاقه مندان به عکاسی و فیلمبرداری که از ماه ها پیش در انتظار این دوربین ها بودند می توانند با خرید یک دوربین سه بعدی پاناسونیک با ویژگی های این دوربین ها در خلق تصاویر سه بعدی آشنا شوند.

همان طور که می دانید بسیاری از شرکت های بزرگ تولید کننده تجهیزات الکترونیکی از ماه ها پیش در تلاش بودند تا گیرنده های تلویزیونی سه بعدی را در اختیار مردم قرار دهند و از این رو اگر سری به بازار فروش نمایشگر های تلویزیونی زده باشید حتما متوجه خواهید شد که نمایشگرهای سه بعدی از آخرین دستاوردهای محققان در این عرصه هستند، اما این شرکت ها تصور دارند در مراحل بعدی شرایط لازم برای تولید تصاویر سه بعدی را در اختیار کاربران خود قرار دهند که تولید دوربین های دیجیتالی سه بعدی یکی از مهم ترین ابزارهای لازم برای ایجاد چنین شرایطی است. این دوربین دیجیتالی جدید که در مقایسه با نمونه اولیه از دوربین های سه بعدی معرفی شده توسط پاناسونیک تا حدودی ارتقا یافته است شباهت زیادی به دوربین های نیمه حرفه ای پاناسونیک دارد و قیمت نهایی آن حدود ۲۱ هزار دلار برآورد شده است.


برنامه های سونی در حوزه فناوری های سه بعدی


براساس جدیدترین اخبار اعلام شده در حوزه فناوری های دیجیتال این طور به نظر می رسد که شرکت سونی تصمیم گرفته است در سال جدید میلادی، بازار فناوری های سه بعدی را تحت سلطه خود درآورد و همان طور که اعلام کرده برای این کار برنامه ریزی های لازم را کرده است، چنانچه در نمایشگاه تجهیزات الکترونیکی CES۲۰۱۱ که در ابتدای سال جدید میلادی برگزار شد شرکت سونی از دوربین های فیلمبرداری خانگی سه بعدی رونمایی کرد و همچنین از ساخت نمایشگرهای سه بعدی از نوع پوشیدنی خبر داد.

همچنین شرکت سونی در این نمایشگاه یک دوربین فیلمبرداری سه بعدی و همچنین یک دوربین عکاسی سه بعدی را نیز به نمایش گذاشت. یکی از ویژگی های بسیار مهم دوربین عکسبرداری سه بعدی سونی در مقایسه با دوربین های مشابهی که توسط دیگر شرکت های سازنده تجهیزات الکترونیکی به بازار عرضه شده اند این است که این دوربین بسیار کوچک است. این دوربین مجهز به ۲ نفر و ۲ حسگر مجزا برای ثبت تصاویر در قالب سه بعدی است و همچنین روی این دوربین یک نمایشگر LCD بسیار کوچک هم نصب شده است که شما می توانید تصاویر را به صورت سه بعدی و بدون نیاز به عینک روی این نمایشگر مشاهده کنید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید علی رغم این که قیمت نهایی دوربین های سه بعدی با توجه به هزینه ساخت آن رقم قابل توجهی پیش بینی شده است، اما شرکت سونی اعلام کرده است که قیمت نهایی این دوربین های عکاسی سه بعدی تنها ۲۰۰ دلار خواهد بود که تا حدودی غیرمنتظره است. سونی اعلام کرده که تمام توان خود را برای پخش تصاویر با کیفیت فیلم های ویدئویی سه بعدی خانگی از نمایشگرهای سه بعدی به کار خواهد بست. دوربین فیلمبرداری سه بعدی سونی که در CES امسال به نمایش گذاشته شد، این قابلیت را دارد که به شکل خودکار تصاویر ویدئویی سه بعدی را روی نمایشگرهای دوبعدی و با کیفیت فول HD و به صورت دوبعدی به نمایش درآورد.

قیمت نهایی دوربین های فیلمبرداری سه بعدی سونی نیز حدود ۱۵۰۰ دلار برآورده شده است. البته پیش از این نیز سونی دوربین هایی را تحت عنوان دوربین های سه بعدی به بازار عرضه کرده بود که برخلاف این دوربین های سه بعدی جدید به نمایش گذاشته شده که در آنها از ۲ لنز مجزا با اختلاف فاصله نسبت به هم استفاده شده است. در دوربین های عکاسی سه بعدی که حدود ۶ ماه پیش سونی به بازار عرضه کرده بود تنها از یک لنز تصویربرداری انجام می شد و ایجاد تصاویر سه بعدی در این دوربین ها براساس روش حرکت انجام می شد. به عبارت دیگر وقتی از این دوربین برای خلق تصاویر سه بعدی استفاده می کنید دوربین را به سرعت حرکت می دهید و به این ترتیب دوربین ۱۵ تصویر متفاوت را از زوایای مختلف از منظره مورد نظر شما می گیرد و در نهایت تصویر اصلی از ادغام و پردازش این ۱۵ تصویر ایجاد خواهد شد.


دوربین های سه بعدی در تلفن همراه

از آنجا که گوشی های تلفن همراه این روزها به یک همراه همه کاره برای کاربران تبدیل شده اند که می توانند پاسخگوی بسیاری از نیازهای کاربران باشند برخی از سازندگان گوشی های تلفن همراه تصمیم گرفته اند از فناوری تصویربرداری سه بعدی در طراحی و ساخت گوشی های تلفن همراه جدید خود استفاده کنند. در روزهای پایانی سال ۲۰۱۰ میلادی، شرکت شارپ تلفن های هوشمندی را به بازار عرضه کرد که مجهز به دوربین های سه بعدی هستند و ویژگی منحصر به فرد دوربین های نسل جدید گوشی های هوشمند شارپ این است که برای دیدن تصاویر سه بعدی روی نمایشگرهای این گوشی ها به عینک های مخصوص نیاز نخواهد بود.

البته پیش از این که شارپ خبر عرضه گوشی های هوشمند مجهز به دوربین های سه بعدی را اعلام کند شرکت هیتاچی نمونه ای از مدل های گوشی همراه مجهز به دوربین سه بعدی را به نمایش گذاشته بود که هنوز به بازارهای تجاری عرضه نشده است. به نظر می رسد که پس از امکان استفاده از گیرنده های تلویزیونی روی گوشی های تلفن همراه امکان پخش تصاویر سه بعدی به عرصه جدیدی برای رقابت سازندگان گوشی های تلفن همراه برای پاسخگویی به نیازهای کاربران تبدیل شده باشد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که فناوری نمایش تصاویر سه بعدی روی این گوشی از بسیاری جهات مشابه فناوری نسل جدید کنسول های بازی نینتندو است که تصاویر آنها به گونه ای خواهد بود که کاربر با مشاهده این تصاویر احساس می کند در محیط آن تصویر حضور واقعی دارد.


مشاهده تصاویر سه بعدی بدون نیاز به عینک

اگرچه در سال های اخیر تلاش های بسیار زیادی برای دستیابی به روشی به منظور ایجاد تصاویر سه بعدی به گونه ای که امکان مشاهده این تصاویر بدون استفاده از عینک های مخصوص امکان پذیر باشد انجام شده است، اما شرکت فوجی نخستین شرکتی است که طراحی سیستم فناوری سه بعدی را مورد توجه قرار داده است. در دوربین جدید فوجی عملکردهای ثبت شده را می توان روی کاغذهای ویژه و سه بعدی چاپ کرد و ویژگی منحصر به فرد تصاویر ثبت شده در این دوربین این است که دیدن تصاویر سه بعدی بدون نیاز به عینک امکان پذیر خواهد بود. این دوربین فیلم یا عکس را از فاصله بین ۲ لنز خود و به صورت همزمان ثبت می کند و از آنجا که لنزهای این دوربین در فاصله بین ۲ چشم قرار دارند، بنابراین در ثبت ۲ عکس همزمان فاصله طبیعی بین چشم های انسان را در نظر گرفته است. در نهایت این ۲ تصویر با استفاده از فناوری عملکرد عدسی های مرکب روی صفحات بافت دار ترکیب شده و در نتیجه عکس به صورت سه بعدی دیده خواهد شد.

اگر از این دوربین برای فیلمبرداری استفاده کنید می توانید فیلم های خانگی خود را به صورت سه بعدی در نمایشگرهای با قابلیت پخش تصاویر سه بعدی مشاهده کنید. این شرکت اعلام کرده که بزودی فناوری چاپ سه بعدی را نیز برای کاربران خانگی به بازار عرضه خواهد کرد. علاوه بر فوجی شرکت لینوکس نیز از ساخت دوربین سه بعدی جیبی و بسیار کوچک این شرکت که مشاهده تصاویر آن بدون نیاز به عینک مخصوص امکانپذیر است، خبر داده است. این محصول که آخرین دستاورد این شرکت در زمینه فناوری ساخت دوربین های سه بعدی است دارای ۴ لنز عمودی است که روی همدیگر قرار می گیرند. این لنزها که برای گرفتن تصاویر سه بعدی طراحی شده اند امکان مشاهده تصاویر سه بعدی بدون نیاز به عینک های مخصوص، مشاهده تصاویر سه بعدی را فراهم خواهند ساخت و به این ترتیب وقتی از این دوربین برای گرفتن تصاویر استفاده می کند ۴ تصویر از پرسپکتیوهای مختلف ثبت خواهد شد که باهم ترکیب شده و شما می توانید تصاویر را بدون عینک و به صورت سه بعدی ببینید.

 

 

ظرفيت مغز انسان معادل ٢٩۵ ميليون هاردديسك يك ترابايتي

مارتين هيلبرت و پريسكيليا لوپز محققان دانشگاه كاليفرنياي جنوبي نتايج مطالعات جالب خود در مورد ظرفيت انسان براي ذخيره سازي اطلاعات را به تازگي منتشر كرده اند.

يافته هاي آنها نشان مي دهد كه مغز انسان قادر به ذخيره ٢٩۵ اگزابايت داده است. هر اگزابايت معادل با ١٠٠٠ پتابايت و هر پتابايت معادل با ١٠٠٠ ترابايت است. يك ترابايت هم معادل با ظرفيت هارد ديسك رايانه هاي امروزي است

همين بررسي نشان مي دهد كه سالانه ظرفيت اختصاص يافته در رايانه ها براي ذخيره اطلاعات و ديتا به طور متوسط ۵٨ درصد بيشتر مي شود. اين دو پژوهشگر بر اين باورند كه مغز انسان در سال ٢٠٠٧ اطلاعاتي معادل با ١.٩ زتابايت را از منابعي مانند برنامه هاي تلويزيوني و شبكه هاي ماهواره اي به خاطر مي سپرد.

كارشناسان معتقدند ذخيره سازي اين حجم از اطلاعات در مغز انسان نشانگر قدرت و توانمندي هاي حافظه انساني است، هر چند با توجه به DNA متفاوت انسان ها اين رقم نيز تا حدي در مورد افراد مختلف متفاوت است

 
     
     
 
   منبع:   مجله فناوری اطلاعات
 
 
 
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٢/٠١/١۶ تعداد بازدیـد : ٩٧٢ نسخه چاپی
 
 
طبقه بندی موضوعی    
بهداشت و سلامت    
تجارت و اقتصاد    
فرهنگ و هنر    
فناوری اطلاعات    
مدیریت شهری    
معلومات عمومی    
ورزش و سرگرمی    
 
 
 
 
 
© 2005 - 2017  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
۴ کاربران آنلاین :
۷۷,۳۶۰ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
مرکز اطلاعات مدیریت شهری
سایت مرجع مدیریت شهری
موسسه فرهنگی تبیان
موسسه فرهنگی راسخون
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
پایگاه اطلاع رسانی
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو مجلات
آرشیـو مدیریت شهری
آرشیـو مجله فناوری
آرشیو مجله بهداشت
 
 
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان