سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷   |   Tue August 21, 2018  
   
 
 آرشیو  |  جستجو         
         صفحه اصلی   |
     پربازدیدترین ها
مجله بهداشت و سلامت - سال هفتم- شماره 37
مجله بهداشت و سلامت - سال ششم- شماره 36
مجله مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 2
ورزش و سرگرمی - سال هفتم- شماره36
مجله مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 1
مجله بهداشت و سلامت - سال هفتم- شماره 39
معلومات عمومی - سال هفتم- شماره 1
معلومات عمومي - سال هفتم - شماره 2
مجله فناوری اطلاعات - سال هفتم- شماره 32
مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 3
     مدیریت شهری
مدیریت شهری -  شماره 10
مديريت شهري -  شماره 9
مدیریت شهری -  شماره 8
مديريت شهري -  شماره 7
مدیریت شهری -  شماره 6
مدیریت شهری -  شماره 5
مدیریت شهری -  سال هشتم-شماره 4
مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 3
مجله مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 2
مجله مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 1
  بیشتر ...
     فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات -  شماره 34
فناوري اطلاعات -  شماره 33
مجله فناوری اطلاعات -  سال هفتم- شماره 32
مجله فناوری اطلاعات -  سال هفتم- شماره 31
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 30
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 29
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 28
مجله فناوری اطلاعات -  سال پنجم- شماره 27
مجله فناوری اطلاعات -  سال پنجم- شماره 26
مجله فناوری اطلاعات -  سال چهارم- شماره 25
  بیشتر ...
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٢/٠۵/٠١ تعداد بازدیـد : ١۴۶٢ نسخه چاپی
 
 معلومات عمومی
 سال هفتم- شماره ١
 
 
 
معلومات عمومی

 

فوايد مصرف سوپ در ماه مبارك رمضان

در ماه مبارك رمضان يكي از غذاهايي كه در سفره افطار ديده ميشود سوپ است. سوپ داراي خواص زيادي است.

مصرف سوپ، مايعات از دست رفته بدن در طول روز را جبران ميكند و سيستم گوارشي را براي هضم بقيه غذاها آماده ميكند. سوپ منبع غني ويتامين، مواد معدني و مغذي است كه براي بدن به ويژه در ماه مبارك لازم است.

خواص سوپ:

* مصرف سوپ پس از ساعتها روزه داري، معده را گرم ميكند و مانع از نفخ يا هر نوع ناراحتي گوارشي ميشود.

* سوپ غني از آب است كه براي سلولهاي بدن و شادابي و سلامت پوست مفيد است.

* سوپ از مواد مغذي مختلفي مانند سبزيجات، گوشت، مرغ و برنج تهيه ميشود و غذاي مغذي به حساب ميآيد. روش پخت سالم سوپ، باعث حفظ ارزش غذايي آن و حفظ ويتامينها، ماده مغذي و پروتئينها ميشود.

* سوپ سرشار از فيبر است (از جمله سوپ سبزيجات و غلات) كه به عملكرد سيستم گوارشي كمك ميكند و ميزان نفخ و يبوست را نيز كاهش ميدهد.

* طعم خوبي دارد و به آساني جويده و قورت داده ميشود. از اين رو غذاي مناسبي براي كودكان و سالمندان است.

* احساس سيري ايجاد ميكند. در نتيجه ميتوانيد ميزان مصرف غذا را كنترل كنيد و هنگام افطار وعدههاي كوچك تر بخوريد.

 

 

با ويژگيهاي شير استريليزه آشنا شويد

(سؤال) براي سالم سازي شير غير پاستوريزه و يا غير استريليزه در منزل چه مدت بايد آن را جوشاند؟ و آيا با جوشاندن ميكروبهاي آن از بين ميرود؟

(جواب) مصرف شير غير پاستوريزه و غير استريليزه به هيچ عنوان توصيه نميشود. حرارت دادن شير ممكن است ميكروبهاي بيماري زاي آن را از بين ببرد اما دو مشكل دارد.

اول اينكه جوشاندن شير به مدت طولاني ارزش غذايي آن را به شدت كاهش ميدهد.

دوم اينكه در صورت وجود برخي عوامل مانند سموم مترشحه از برخي باكتريها و آنتي بيوتيك در شير، اين عوامل از طريق حرارت از بين نميروند.

از سال ١٩٣٠ در كشورهاي توسعه يافته عرضه شير فله ممنوع است. مصرف كنندگان شير خام لازم است بدانند كه تب مالت از طريق پوست نيز جذب ميشود و تماس شير خام آلوده با پوست ممكن است فرد را مبتلا نمايد.

(سؤال) ارزش غذايي شير استريليزه بيشتر است يا پاستوريزه؟

(جواب) ارزش غذايي شير استريليزه مشابه شير پاستوريزه است با اين تفاوت كه براي توليد شير استريليزه از شير خام با بهترين كيفيت استفاده ميشود كه يكي از علتهاي ماندگاري شش ماهه اين محصول در بيرون از يخچال است. براي توليد شير استريليزه شير خام ممتاز و درجه يك به مدت فقط ٢ تا ۴ ثانيه به طور غير مستقيم در معرض حرارت ١٣۵ تا ١۴۵ قرار ميگيرد و در واقع يك شوك حرارتي به آن وارد ميشود كه به اين ترتيب كليه ميكروبهاي آن از بين ميرود و بلافاصله تحت شرايط كاملاً اسپتيك و كاملاً بهداشتي در پاكتهاي ۶ لايه بسته بندي ميشود كه به اين ترتيب هيچ گونه باكتري به آن وارد نميشود.

شيرهاي استريل از كيفيت بسيار بالايي برخوردارند و به مدت ۶ ماه خارج از يخچال در حرارت محيط قابل نگهداري هستند. ياد آوري ميكند كه در اين نوع شيرها هرگز از مواد نگهدارنده استفاده نميشود.

(سؤال) شير و فرآوردههاي شيري در منزل بايد در چه محيطي نگهداري شود؟

(جواب) كليه فرآوردههاي پاستوريزه شير شامل شير، پنير، ماست، دوغ و كشك بايد تا پايان تاريخ مصرف در يخچال نگهداري شود. شير استريليزه و فرآوردههاي طعم دار شير استريل با ماندگاري طولاني كه معمولاً ۶ ماه است تا قبل از باز كردن آن نياز به نگهداري در يخچال ندارد. محصولات استريل پس از باز شدن بايد در يخچال نگهداري شده و حداكثر طي٣ تا۴ روز به مصرف برسند

نكته ديگر اينكه كره نيز بايد در فريزر و برودت منفي ١٨ درجه نگهداري شود.

* برگرفته از كتاب پاسخ به سيصد و سي و سه سؤال شيري گروه مؤلفان صنايع شير ايران (پگاه)دكتر نواب پور. دكتر كمال زاده. مهندس چمني

 

بايد و نبايدهاي تغذيه در ماه مبارك رمضان

باز هم لحظههايي كه تكرار ميشود، اما هر سال طعم ديگري دارد و خاطراتي نو و شيرين به صفحات كتاب خاطرات ماه خدا اضافه ميكند. يقيناً اين قابهاي به يادماندني در خمير و ذهن اكثر مردم حتي آنان كه نميتوانند اين فريضه واجب را بجا آورند حك شده است. قابي از جنس عشق، ايمان، باور و اراده كه حاصل معاشقه عابد و معبود است.

در اين بخش سعي ميشود علاوه بر دستورهاي غذايي مناسب اين ماه نكاتي در رابطه با رژيم غذايي مرتبط با اين ايام ارائه شود تا علاوه بر بهره معنوي بتوان سلامت عمومي بدن را حفظ كرده و روزهاي طولاني تابستاني را با قدرت و سلامت گذراند.

اتفاقي كه در ماه مبارك رمضان ميافتد آن است كه وعدههاي غذايي جابهجا ميشود و برخلاف تصور حذف نميشود. با اين تفاوت كه فواصل زماني صرف غذا تنظيم معمول خود را از دست ميدهد، يعني وعدههاي صبحانه، ناهار و شام به سحري، افطاري و شام تبديل ميشود. در اين ميان فاصله صبحانه تا ناهار دو برابر ميشود و مسأله اين است كه عملكرد بدن را به خصوص در فصل تابستان تحت تأثير قرار ميدهد. برخي از مهمترين نكات كليدي كه رعايت آنها باعث حفظ سلامت بدن شده و روزهداري در تابستان را آسانتر ميسازد از اين قرارند:

سحري:

وعده سحري قرار نيست شما را تا افطار سير نگه دارد، چون در اين صورت روزه گرفتن بيمعني است. آنچه مهم است استفاده از مواد غذايي و رژيم مطلوبي است كه در فعاليتهاي روزانه بدن خللي ايجاد نشود.

يكي از مهمترين نكات در ماه رمضان كه باعث آزار فرد روزهدار و اطرافيان ميشود بوي بد دهان است. در حقيقت اين بوي نامطبوع نه از دهان بلكه از معده متصاعد ميشود و مسواك زدن به هيچ وجه كارساز نيست. بهترين پيشنهاد امتناع از خوردن مواد غذايي توليدكننده اين بو مانند سير و پياز است. در كنار آن جويدن كمي برگ معطر مانند جعفري و ريحان در پايان غذا و نوشيدن آب كه در آن ليموترش چكانده شده مفيد و مؤثر است.

حتماً ميدانيد مواد قندي باعث توليد انرژي در بدن ميشود اما با توجه به اينكه قند موجود در شيرينيهايي مانند زولبيا و باميه به سرعت در بدن به انرژي تبديل ميشود، مصرف اينگونه خوراكيهاي قندي به هيچ وجه توصيه نميشود. به جاي آن بهتر است از خرما، كشمش و برنج استفاده كنيد كه به دليل اينكه قند موجود در آنها به تدريج در بدن ميسوزد، انرژي روزانه شما را كاملاً برآورده ميكند و در بين روز دچار رخوت، بيحالي و سردرد نميشويد.

شير ولرم، چاي كمرنگ با ليمو و آبميوههاي طبيعي مناسبترين نوشيدنيها براي وعدههاي سحري هستند.

براي سحري بهتر است معده خود را سنگين نكنيد و از مواد غذايي كمحجم و پرانرژي استفاده كنيد يا اگر خوراكهاي اصلي مانند برنج را در اين وعده قرار دادهايد مانند يك ناهار سبك و در حجمي معادل نصف وعده ناهار ميل كنيد. ميوههايي مانند انبه و موز همراه خوبي در كنار غذاي سحري هستند.

افطار:

هنگام غروب بدن تمام انرژي خود را مصرف كرده است، بنابراين نياز فوري به مواد قندي و نشاستهاي دارد اما با توجه به اينكه فاصله وعده افطار تا شام كم است بهتر است حجم خوراك كم باشد. اما طوري انتخاب شود كه به سرعت قند بدن را بالا ببرد. در اين زمان است كه مصرف مواد قندي و نشاستهاي مانند زولبيا و باميه و سوپ و آش نشاسته دار مانند آش رشته و حلوا، شله زرد و سمنو البته در حجم كم ميتواند به سرعت بدن را به شرايط نرمال برگرداند.

به هيچ عنوان افطار خود را با آب سرد باز نكنيد، چون علاوه بر اينكه عطش شما را برطرف نميكند بلكه سيستم گوارشي را درگير تنظيم دماي معده با آب سرد ميكند و كل بدن را دچار اختلال ميكند.

مصرف ميوه در فاصله بين افطار و شام علاوه بر اينكه بدن را بالانس ميكند، نيازهاي ويتاميني بدن را برآورده و در كنار آن سيستم گوارش را به آرامي فعال كرده و براي هضم راحت شام آماده ميكند.

شام

بهتر است زمان صرف شام را نسبت به اوقات عادي، يكي دو ساعت تغيير داده و به تأخير بيندازيد تا سيستم گوارشي بتواند وظيفه خود را به درستي انجام دهد.

در كنار شام بهتر است ماست، سالاد و سبزي خوردن را قرار دهيد تا نيازهاي بدن برآورده شود.

مصرف زياد لبنيات در زماني كه آب كافي به بدن نميرسد باعث ايجاد سنگ در كليه و مجاري ادراري ميشود پس بهتر است اندازه را رعايت كنيد.

مواد غذايي اسيدي مانند ترشي را كمتر مصرف كنيد تا به معدهتان آسيب نرسد.

رعايت صحيح نكات سلامت در اين ايام نه تنها به بدن شما آسيب نميرساند بلكه باعث دفع سموم و سوختن چربيهاي اضافي بدن شده و فرد روزهدار را در پايان ماه مبارك رمضان در شرايطي بهتر از قبل قرار ميدهد.

 

فوايد مصرف ميوههاي آبدار در سحر

مايعات توصيه شده براي سحري بايد به تدريج نوشيده شوند و نوشيدن يك ليوان آب ميوه و يك ليوان شربت عسل مفيد است. براي پيشگيري از احساس تشنگي در طول روز، در پايان وعده سحري ليموترش تازه استفاده كنيد و از مصرف چاي، قهوه و نوشابه پرهيز كنيد زيرا مصرف اين نوشيدنيها موجب افزايش ادرار و دفع آب از بدن ميشود. در وعده سحري به جاي نوشيدن آب زياد بايد از ميوههاي آب دار استفاده شود.

افراد هنگام سحري از خوردن غذاهاي خشك نظير كوكوسبزي، كوكوسيبزميني، كتلت، و گوشتهاي سرخ شده مانند كباب، جوجهكباب، ماهي و غذاهاي پرادويه خودداري كنند، زيرا مصرف اين غذاها باعث عطش زياد و افزايش بيش ازحد اسيد معده ميشود. براي پيشگيري از بروز ناراحتيهاي گوارشي، ترش كردن و سوزش سر معده از مصرف زياد غذاهاي شيرين و چرب در سحري پرهيز كنيد و همچنين از سس مايونز، خامه، سوسيس و كالباس در وعده سحر يا افطار استفاده نكنيد. از غذاهاي پرحجم نظير آش، آبگوشت و كله پاچه براي سحري استفاده نكنيد و از كربوهيدراتهاي مركب مانند غلات سبوس دار و حبوبات سهل الهضم استفاده كنيد تا كمتر دچار گرسنگي شويد.

پرخوري در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگي در ساعات انتهايي روز جلوگيري نميكند بلكه در ساعات ابتدايي بعد از سحر، فشار زيادي را به معده و دستگاه گوارشي فرد وارد ميكند كه سبب بروز علايمي نظير سوء‌‌هاضمه، درد و نفخ معده ميشود. رژيم غذايي سحر بهتر است شامل مواد غذايي متنوع باشد و افراد به خصوص نوجوانان بايد از مواد غذايي حاوي كربوهيدرات و پروتئين مانند تخممرغ، حبوبات، لبنيات و گوشت استفاده كنند. مصرف نمك زياد سبب دفع مايعات از بدن و احساس تشنگي در طول روز ميشود اما با يك رژيم غذايي معمولي، نمك كافي به بدنتان خواهد رسيد و نيازي به مصرف نمك اضافي نيست.

وعده سحري به خصوص براي افرادي كه فعاليت ذهني و بدني دارند بسيار حائز اهميت است. در مورد افرادي كه بدون سحري روزه ميگيرند ذكر اين نكته ضروري است كه كمبود بيشاز حد انرژي باعث ميشود بدن از منابع پروتئين براي تأمين انرژي استفاده كند و بر اثر سوخت ناقص پروتئينها، تركيباتي در بدن ايجاد ميشود كه به ايجاد بوي بد دهان، سردرد و دردهاي عضلاني در فرد منجر ميشود.

 
     
     
 
   منبع:   هگمتانه
 
 
 
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٢/٠۵/٠١ تعداد بازدیـد : ١۴۶٢ نسخه چاپی
 
 
طبقه بندی موضوعی    
بهداشت و سلامت    
تجارت و اقتصاد    
فرهنگ و هنر    
فناوری اطلاعات    
مدیریت شهری    
معلومات عمومی    
ورزش و سرگرمی    
 
 
 
 
 
© 2005 - 2018  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
٢ کاربران آنلاین :
۹۲,۴۰۷ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
مرکز اطلاعات مدیریت شهری
سایت مرجع مدیریت شهری
موسسه فرهنگی تبیان
موسسه فرهنگی راسخون
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
پایگاه اطلاع رسانی
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو مجلات
آرشیـو مدیریت شهری
آرشیـو مجله فناوری
آرشیو مجله بهداشت
 
 
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان