پنج شنبه ۸ تیر ۱۳۹۶   |   Thu June 29, 2017  
   
 
 آرشیو  |  جستجو         
         صفحه اصلی   |
     پربازدیدترین ها
مجله بهداشت و سلامت - سال هفتم- شماره 37
مجله بهداشت و سلامت - سال ششم- شماره 36
مجله مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 2
ورزش و سرگرمی - سال هفتم- شماره36
مجله مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 1
معلومات عمومی - سال هفتم- شماره 1
مجله بهداشت و سلامت - سال هفتم- شماره 39
معلومات عمومي - سال هفتم - شماره 2
مجله فناوری اطلاعات - سال هفتم- شماره 32
مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 3
     مدیریت شهری
مدیریت شهری -  شماره 8
مديريت شهري -  شماره 7
مدیریت شهری -  شماره 6
مدیریت شهری -  شماره 5
مدیریت شهری -  سال هشتم-شماره 4
مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 3
مجله مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 2
مجله مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 1
  بیشتر ...
     فناوری اطلاعات
فناوري اطلاعات -  شماره 33
مجله فناوری اطلاعات -  سال هفتم- شماره 32
مجله فناوری اطلاعات -  سال هفتم- شماره 31
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 30
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 29
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 28
مجله فناوری اطلاعات -  سال پنجم- شماره 27
مجله فناوری اطلاعات -  سال پنجم- شماره 26
مجله فناوری اطلاعات -  سال چهارم- شماره 25
مجله فناوری اطلاعات -  سال چهارم- شماره 24
  بیشتر ...
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٣/٠۴/٠٧ تعداد بازدیـد : ٩٢٧ نسخه چاپی
 
 فرهنگ و هنر
 سال هشتم- شماره٣۵
 
 
 
فرهنگ و هنر

 

روزه و فوايد آن

 

روزه چيست؟

روزه از نظر علمي

چرا سي روز روزه مي گيريم ؟

تناسب اندام با روزه

روزه عليه سموم

نقش روزه در تقويت اراده

روزه و صبر

 
روزه چيست؟

روزه (Fast ) به معناي کم خوردن نيست ، بلکه به معناي خودداري از خوردن، آشاميدن ،  سخن گفتن و بالاخره پرهيز از کار کردن در فرهنگهاي مختلف به نام ” روزه داري” شده است.در ميان بوميان استراليا بر هر زني واجب بوده که پس از فوت شوهرش به تناسب از چند روز تا يکسال روزه بگيرد و سخن نگويد. 

صائبي ها و مانويان و مسيحيان از بعضي خوردنيها اجتناب مي کنند و ما مسلمانان از خوردن و آشاميدن خودداري مي کنيم. و دستورات ديگري نيز در اين رابطه هست که البته با منع از خوردن همين مقدار ماده غذايي که امعاء و احشاء را به فعاليت وادار مي نمايد، هدف از روزه حاصل نمي شود.

 

روزه از نظر علمي

ارتباط بين دين با علم، ارتباطي ناگسستني است. چرا که خداوند متعال پديد آورنده آن مي‌باشد و با آفرينش کون و مکان، ظهور و بروز علم در کنار دين نيز ضروري مي‌نمايد. بنابراين هم دين و هم علم، دو حقيقتي هستند که به ثبوت آفرينش منجر مي‌شوند. خداشناسي ديني که از زبان اولياي الهي تبيين شده با خداشناسي طبيعي و کيهاني که از زبان دانشمندان بيان شده است هر دو داراي مقبوليت و رواج مي‌باشد.

در اينجا به تقارن ديدگاههاي ديني و علمي درخصوص علت و فلسفه وجود و وجوب روزه مي‌پردازيم. روزه و روزه‌داري نه تنها به خاطر تأمين سلامت و صحت بدن آدمي حائز اهميت مي‌باشد، بلکه موجب تأمين سلامتي روح و جان نيز هست.

چرا که انسان موجودي است سه بعدي، داراي بعد روح ،‌جسم و ذهن و هر سه بعد با يکديگر موجب معني يافتن وي مي‌شود. به عبارت ديگر چنانچه عقل و لزوم سلامتي جسمي آدمي حکم کند، همان نيز به لزوم سلامتي روح حکم مي‌نمايد و انساني که به دنبال سلامتي روح خويش در کنار جسمش نباشد نمي‌توان از او به عنوان انساني سالم و تکامل يافته ياد نمود. بنابراين در مورد روزه که يکي از واجبات ديني است، مي‌توان گفت: «که روزه‌داري عبارت است از اجراي يک برنامه مذهبي بهداشتي کامل جسمي و روحي »

در اين مقاله هدف، اهميت روزه از نظر علمي و اخلاقي است. پروفسور «الکسي سوفورين» مي‌گويد : « جسم به هنگام روزه به جاي غذا از مواد داخلي استفاده مي‌کند و آنها را مصرف مي‌کند و مواد کثيف و عفوني که در جسم هست و ريشه و خميره بيماري است، از بين مي‌رود و بدين طريق روزه سبب بهبودي همه بيماري‌ها است. از اين رو جسم خود را به وسيله روزه از داخل نظيف و پاکيزه مي‌کند

بنابراين روزه داري باعث هضم چربي‌هاي ذخيره در بدن، دفع سموم فلزي و غير فلزي وارده از محيط اطراف، ايجاد اعتدال بيولوژيکي و شيميايي بدن ومي‌گردد. به قول يکي از دانشمندان روم باستان : «اولين بيماري، مربوط به پرخوري بود و نخستين درمان نيز روزه‌گيري است

دکتر «اتوبوخنگر» در سخنراني خويش در يک کنگره پزشکي که در بغداد و به ميزباني انجمن پزشکي عراق برگزار گرديده، به بيان اهميت روزه پرداخته است. وي در اين سخنراني نتيجه مثبت چهل و پنج سال روزه درماني مريضان خود که بالغ بر پنجاه هزار نفر بوده‌اند را ارائه نموده است و آنچه که در اين سخنراني قابل توجه است، اينکه معمولاً روزه درماني وي چهارهفته طول مي‌کشيده است. يعني تطابق و تساوي زماني آن با يک ماه روزه‌داري. آنچه مهم و قابل توجه است اين همان زماني است که در قرآن براي روزه‌داري از آن ياد شده است. يعني يک ماه تمام روزه‌داري براي تکامل روح و صحت جسم. بر اساس فرمايش حضرت رسول اکرم صلي الله عليه وسلم که « المعده البيت الداء و الحميه هي الدواء» يعني : «معده آدمي کانون بيماري‌ها است و پرهيز و امساک نيز داروي و بهترين روش درمان بيماري‌ها است

وي مي‌گويد: «بهترين درمان بيولوژيکي اين است که به وسيله دفع مواد مضر و تجويز علاج طبيعي، نيروهاي درمان کننده يک ارگانيسم يا يک موجود زنده را طوري آزاد کنيم که وقتي بسيج شدند، بيماري‌هاي مزمن و حاد را شکست بدهند. ما در روش درمان سعي مي‌کنيم سلامت پايدار و کامل را در همان زمانيکه طبيعت براي اين گونه نوسازي لازم دارد بازگردانيم. درمان بيولوژيکي و مخصوصاً روزه، به بهترين وجه اين خواسته را برآورده مي‌سازد

البته وقتي يک انسان موحد روزه مي‌گيرد، منظور و مقصود او جز طاعت امر الهي نيست که از آن مي‌توان به ايمان وفاداري و ايمان فرمانبرداري ياد کرد. يعني صداقت و ثبات قدم در انجام واجبات الهي. همچنين شايد اين وهم در برخي حاصل شود که چرا روزه‌داري؟

اما خداوند متعال با امر به بندگان خود، به روزه‌داري، مسرت روحي و فيزيکي را به آنها اعطا نموده است. اين امر هيچ گونه دخالت غير طبيعي و مصنوعي در کارکرد صحيح و مرتب بافتها و اندامهاي بدن آدمي ندارد. بلکه روزه داري همان کمال مطلوب رسيدن به اعمال مرتب و صحيح تمام اجزا و اندام آدمي و نيز کمال روحاني او است.

«هنري ديل» در يکي از سخنراني‌هاي خود از پيروزي‌هاي چهل ساله اخير علم درمان شناسي سخن گفته و به کشف سرم هاي پادزهري و واکسنها و هورمون‌ها و انسولين و آدرالين و تيروکسين و غيره و ترکيبات آلي آرسنيک و ويتامينها و مواد تازه ديگري که با سنتز حاصل شده و براي تسکين درد يا تحريک اعمال ناکافي بدن سودمندند، همچنين به بناهاي عظيم آزمايشگاه‌هاي صنعتي و کارخانجات دارويي اشاره کرده است.

 

دکتر بوخنگر مي‌گويد: « متأسفانه افرادي هستند که تصلب شرائين در آنها به صورت زودرس شروع مي‌شود. چنين افرادي قدرت واکنش در برابر انگيزه روزه درماني ندارند، اما خوشبختانه عده زيادي از افراد مسن هستند که قدرت واکنش آنها خوب است. مسلماً نمي‌توانيم بگوئيم که هميشه سن واقعي با سن بيولوژيکي بدن برابر است

اما چربي‌ها که مصرف آنها هم باعث ايجاد انرژي در بدن شده و هم باعث به وجود آوردن برخي اسيدهاي چرب در بافتهاي بدن مي‌شود. ولي مصرف چربي مازاد بر نياز بافتها در هر روز به تدريج موجب تراکم و سفت‌تر شدن آنها در اعضاي بدن مي‌گردد که علاوه بر بروز بيماري چاقي، موجب بروز بيماريهاي عروقي از قبيل تصلب شرائين و انسداد عروق خوني که در نهايت چه بسا منجر به سکته‌هاي مغزي و قلبي شود، مي‌گردد. بنابراين يکي از برکات ماه مبارک رمضان و روزه‌داري در اين ماه (علاوه بر آثار تربيتي و معنوي آن) باعث مي‌شود که چربي‌هاي اضافه بدن شخص روزه دار مصرف بشود و بعد اگر مجدداً چربي‌هايي جاي آنها را در ماه‌هاي بعد بگيرد تازه و غير متراکم باشد.

تجمع چربي در اعضاي مختلف مانع کار و فعاليت طبيعي و آزاد عضو شده و بيشتر از حالت عادي عضو را به زحمت مي‌اندازد، مانند تجمع چربي در اطراف قلب که کارش را سنگين کرده و آن را تحت فشار قرار مي‌دهد. ذرات چربي دور اعضا علاوه بر ساير عوارض مانند بيماري‌هاي قلبي و غيره، چون قادرند بعضي از سموم آلي (مانند( d.d.tرا در خود جذب نمايند، بنابراين نقش اساسي را در بعضي از مسموميتهاي حرفه‌اي (مسموميتهاي ناشي از شغل و پيشه) بازي مي‌نمايد.

يکي ديگر از فوايد روزه‌داري، دفع سموم وارده به بدن مي‌باشد. از آنجائيکه انسان در طي دوران حيات خود به صورت مستقيم در تماس با مواد سمي و مضر خارجي مي‌باشد که اين سموم غالباً موجب مسموميتهاي خفيف و به تدريج مزمن مي‌شود.

با توجه به اين که ذرات بي‌شمار و بي‌نهايت ريزي از عناصر و مواد شيميايي دائماً در فضا معلق بوده و هوا را آلوده مي‌نمايد و اين همان هوايي است که در هر دقيقه هر کسي چندين ليتر از آن را فرو برده و از طريق ريه‌ها وارد خون مي‌کند، آدمي در هر دقيقه ١۶ نفس مي‌کشد، هر تنفس يک دم و يک بازدم معمولي دارد که شمارش، نوع و مقدار هوايي که وارد و خارج مي‌گردد، معين بوده و خودکار و اتوماتيک انجام مي‌گيرد ولي تنفس عميق سبب مي‌شود نزديک به دو ليتر هوا که ١.۵ليتر بيشتر از هواي دم عادي است و به نام هواي تکميلي وارد ريتين گردد و در بازدم شديد و عميق باز ٣.۵ ليتر هوا که مجموعه‌اي از بازدم عادي و هواي اندوخته است، به نام ظرفيت حياتي از دهان خارج مي‌شود و چون در بازدم بسيار عميق هم ششها نمي‌تواند کاملاً روي هم جمع کند، لذا حدود يک ليتر هوا به نام هواي هميشگي در ريه‌ها باقي مي‌ماند. از اين رو هرگز نمي‌توان اهميت تغييرات هوا و مخصوصاً آلودگي آن را با مواد مضر و نامأنوس ناديده گرفت به خصوص اگر از آخرين نظريات متخصصين و دانشمندان رشته‌هاي مختلف طبي و بهداشتي داير بر ازدياد امراض مختلف ناشي از آلودگي هوا درميان شهر نشينان و ساکنين مناطق صنعتي با خبر باشيم.

از طرفي بايد توجه داشت که اجسام در شيمي ممکن است داراي يکي از سه خاصيت شيميايي مختلف زير باشند: يا داراي خاصيت اسيدي هستند (مثل جوهر نمک موجود در سرکه، جوهر گوگرد و تمام مشتقات شبه فلزي که پس از مجاورت با آب اثر اسيدي از خود نشان مي‌دهد.) و يا داراي خاصيت قليايي مي‌باشند (مانند: آهک زنده يا مرده، سنگ قليا و آمونياک) و يا اجسامي خنثي به شمار مي‌روند (مانند نمک طعام) که بنا به اقتضاي محيطي و مکاني ممکن است انسانها در طي شبانه روز به طور مستقيم و يا غير مستقيم با مواد و اجسام مختلف در تماس باشند که باعث ورود سموم فلزي به بدن مي‌باشد.

اين سموم يا به صورت املاح فلزي محلول در مايعات (به ويژه آب) و يا به صورت ذرات معلق (گازهاي سمي) مي‌باشد که در تماس آدمي (مستقيم و غير مستقيم) با آن در نهايت وارد خون مي‌شود که مقداري از اين سموم دفع شده و مقداري ديگر جذب خون مي‌شود و به مرور موجب بروز بيماريهاي خوني ومي‌گردد. اينکه اسلام تأکيد مي‌کند که در هنگام روزه‌داري تنفس و فروبردن دود و بخار غليظ يکي از مبطلات روزه است بدين خاطر است که اثرات سوء سمي ذرات معلق در هوا زياد مي‌باشد. بنابراين روش درماني، منحصر به فرد در اين زمينه‌ها ،‌عبارت است از: ايجاد تغييرات اساسي در وضع بيولوژيکي و حالت فيزيکي و شيميايي محيط خون و نسوج (بافتها) و سلولها، که آن نيز در حال سلامتي منحصر به حال روزه‌داري است. تغييراتي که در حال روزه‌داري از لحاظ بيولوژيکي و حالت فيزيکي و شيميايي در خون و در نتيجه در سلولها و بافتها حاصل مي‌شود، شرايط فيزيکي و شيميايي خون را تغيير داده، بالاخره منجر به حل سموم فلزي رسوب شده در اعضاء و دفع آنها از راه کليه‌ها مي‌گردد، که وقتي اين تغييرات به مدت طولاني و با دو تناوب مشخص (در حال ناشتايي و افطار کردن) انجام پذيرد، مؤثر خواهد بود.

 

چرا سي روز روزه مي گيريم ؟

سالي چند روز روزه شدن و گاهي در يک ماه يک يا چند روز را انتخاب کردن مدت روزه داري است که امروز جهانيان هر کدام بنحوي آنرا پذيرفته اند.در بين مسلمانان روزه واجب هر ساله در انحصار ماه رمضان است که تقريباً سي روز مي شود.
بنديکت (Benedict) دانشمند فيزيولژي يک دوره روزه را سي و يکروز دانسته مي گويد در اين مدت در ترکيب خون هيچگونه اختلاطي بهم نرسيده و آن نوري که در بعضي از روزه داران ديده مي شود يک حالت جواني و نشاطي است که براي روزه داران رخ مي دهد.

دکتر ژان فروموزان(Jean Fromosan) مي گويد ذخاير کليکوژن کبدي و پروتئين خون و ذخيره چربي که در مرد سي درصد و در زن بيست درصد است براي يک ماه بدن کافي است.

دکتر الکسيس کارل در باره روزه مطالبي دارد تا آنجا که مي گويد با روزه داري قند خون در کبد ميريزد و چربيهائي که در زير پوست ذخيره شده اند و پروتئين هاي عضلات و غدد و سلولهاي کبدي آزاد مي شوند و بصرف تغذيه مي رسند که چون با سخن ژان فروموزان که گفت بعضي عناصر ذخيره اي بدن براي سي روز کافيست در کنار يکديگر قرار داده شود نتيجه مي گيريم که در ظرف مدت يک ماه روزه داري آدمي دارنده يک بدن تازه تعمير شده و آزاد گرديده از قيد و بند سموم و کهنه هاست. بعلاوه نبايد اثر فاصله هلال تا محاق و ماه را که قريب ٣٠ روز مي شود فراموش نمود يعني گردش آسمانها نيز مدت روزه داري را سي روز اعلام داشته و مي دارند.

کساني ديگر نيز از متخصصين هستند که ذخائر بدني را براي سي روزه روزه داري مناسب و کافي دانسته اند و مي دانيم اولين روز پس از ماه روزه يعني روز اول شوال را نمي توان روزه گرفت و آنرا حرام شمرده اند، اين مسئله براي يکنواخت بودن مسلمانان و تشويق آنها است در اينکه بايد هماهنگ و در يک صف بوده و براي حفظ حدود و ثغور دستورات اسلامي کوشا باشد.

 

تناسب اندام با روزه

يکي از مهم ترين فوايد روزه‌داري بهبود وضعيت بدن و تناسب اندام است که با سوخت بافت چربي و کاهش انرژي دريافتي ميسر شود. به طور کلي، بدن هر روز با دريافت غذاي مازاد بر نياز در حال ذخيره انرژي است که در حالت عادي به مصرف نمي رسد، بلکه در شرايط نياز، با مکانيسم هاي جبراني که به همراه دارد از اين ذخاير استفاده مي کند. تحقيقات نشان داده اند، حتي افراد لاغرمي توانند تا ۴٠ روز بدون دريافت غذا زنده بمانند و از ذخاير خود براي بقا بهره‌مند شوند. از آنجايي که در بدن مقداري کربوهيدرات از مصرف مازاد مواد غذايي نشاسته اي نظير برنج، نان و انواع شيريني جات ذخيره مي‌شود، بدن قادر است که در روز اول روزه‌داري از آن براي تامين نياز به انرژي استفاده نمايد. اين ذخيره گليکوژن نام دارد که در کبد و اندکي در عضلات موجود است و با تخليه آن بدن در روزهاي آتي روزه‌داري به سوزاندن چربي ها پرداخته تا انرژي مورد نياز خود را تامين نمايد. حتي مغز که براي همه فعاليت هاي خود به گلوکز نياز مند است در روزهاي دوم از بافت عضلاني براي توليد گلوکز استفاده کرده و بافت عضلاني به اين ترتيب کاهش مي يابد، اما در روز سوم بدن براي آنکه عضلات خود را از دست ندهد به سوزاندن هر چه بيشتر چربي ها پرداخته و کبد با سوزاندن چربي ها و توليد ترکيبات کتوني انرژي را براي بافت هاي عضلاني و قلب فراهم آورده و ترکيبات زايد نيز از طريق سيستم هاي دفعي نظير ريه ها، روده و کليه ها از بدن خارج مي‌شوند. در نتيجه در طول روزه‌داري بدن اين اجازه را مي يابد که با تخليه چربي هاي اضافي و عوامل آسيب رسان تجمع يافته از اثرات منفي آنها جلوگيري نمايد و با رفع چاقي که امروزه مادر بيماريها شناخته شده است، بروز بيماري‌ها را در بدن به تاخير بيندازد.

دکتر مظهري در اين رابطه مي‌گويد: «در صورتي که در طول روزه‌داري تنوع، تعادل و تناسب رعايت گردد و همه مواد مغذي منطبق با نيازهاي سلولي دريافت گردند، بافت‌هاي اضافي چربي نيز سوخته و افراد به راحتي وزن اضافيشان را برطرف مي نمايند. به علاوه، چون تمامي اعضاي خانواده در اين فريضه الهي شرکت مي‌کنند افراد چاق راحت‌تر مي توانند رژيم لاغري خود را ادامه دهند. البته استفاده از زولبيا باميه و انواع غذاهاي شيرين در اين دوران چاقي و حتي افزايش فشار و چربي خون را به همراه دارد و گاه به اين ترتيب تمام فوايد به مضرات تبديل مي‌شود

 

روزه عليه سموم

يکي از فرايند هاي مهمي که در ايام روزه‌داري در بدن اتفاق مي افتد سم زدايي طبيعي بدن است. در حين اين فرايند سموم يا خنثي مي‌گردند و يا آنکه به طور کلي حذف مي شوند. اندامهايي نظير روده بزرگ، کبد، کليه ها، ريه ها، غدد لنفاوي و پوست از مکانهاي تجمع سموم هستند که در طول روزه‌داري از اين آلاينده ها پاک مي گردند. در تحقيقاتي که در سال١٩٨۴به انجام رسيد، ديده شد در کارگران تايواني که به دليل نوع شغلي که دارند بيشتر در معرض سموم قرار دارند، بعد از ١٠ روز روزه‌داري ميزان سموم در بدنشان که به بيشترين حد خود رسيده بود، به کمترين ميزان خود رسيد.

به علاوه، روزه‌داري فرصت مناسبي براي تصحيح عادات بد غذايي نظير خوردن وعده هاي غذايي سنگين، زياده خواري و مصرف بيش از حد مواد غذايي است که داراي افزودني هستند. دکتر مظهري در زمينه سم‌زدايي بدن به کمک فرايند روزه‌داري معتقد است: «با کاهش ۵٠٠تا ۶٠٠ کالري از انرژي روزانه نه تنها در طول اين دوران آسيبي به بدن نمي رسد بلکه جرم گيري، سم زدايي و دفع موادي که در طول يک ماه گذشته در اثر پرخوري و بد خوري دريافت گرديده اند، صورت مي گيرد. در طول روزه‌داري فلزات سنگيني نظير کادميوم، جيوه و سرب که ورودشان به بدن اجتناب ناپذير است، دفع مي‌شوند و همين امر بزرگترين کمک را به جوان سازي همه سلول‌هاي بدن مي نمايد.» از آنجايي که در اين ايام پرخوري کمتر اتفاق مي افتد، در نتيجه سمومي که اغلب از طريق غذا و آب آشاميدني وارد بدن مي گردند و عوارضي را به همراه دارند، کمتر به بدن رسيده و اندام‌ها چون فرصت بيشتري براي پاکسازي دارند، اين مواد زائد را از بدن دفع مي‌کنند. به اين دليل است که متخصصين تغذيه توصيه مي‌کنند که افراد حتما در زمان‌هايي که اجازه غذا خوردن دارند بهتر است که هر چه بيشتر از مايعاتي نظير شير، آب، آبميوه و چاي استفاده نمايند.

 

نقش روزه در تقويت اراده

انسان با روزه‏داري که، امساک در خوردن و آشاميدن و خودداري از برخي چيزهاي ديگر است در واقع با خواهش‏هاي خويش مي‏جنگد و در برابر غرايز خود مقاومت مي‏کند، تمرين اين عمل، اراده و تصميم را در انسان نيرومند مي‏سازد و جان را از قيد حکومت و سلطه هوس‏ها و خواهش‏ها مي‏رهاند. پيشوايان اسلام فرموده‏اند: «افضل الناس من جاهد هواه و اقوي الناس من غلب هواه؛ بهترين مردم کسي است که با هواي نفس مبارزه کند و نيرومندترين آنان کسي است که بر آن پيروز شود.» پس روزه ‏داران بهترين مردمند چرا که با خواسته‏ هاي نفساني مبارزه مي‏کنند و اگر با مراقبت و کوشش از روزه خويش بتوانند بر نفس خود مسلط شوند، از نيرومندترين مردم نيز خواهند بود.

ماه رمضان زمان مخصوصي است که بهترين فصل براي تربيت و تقويت ايمان و اراده مي‏باشد حضرت زهرا(س) در ضمن خطبه ‏اي که در مسجد پيامبر(ص) ايراد نمود، فرمود:

«و الصيام تثبيتا للاخلاص؛ (علل الشرايع، ص ٢٣۶)

و روزه را خداوند قرار داد براي ثبات و استواري در اخلاص.

شخص روزه‏دار، در درجه اول با مقاومت در برابر نيرومندترين خواسته‏هاي طبيعي و غريزي خود از خوردن و آشاميدن و غيره، اراده خود را محکم و تقويت مي‏نمايد و مهم‏ترين عادت‏هاي خويش را ترک و بر شهوات نفس خود مستقلاً حکومت مي‏کند. روزه روح و باطن انسان را از خواهش‏هاي ناشايسته پاک مي‏گرداند و صيقل مي‏دهد و صفاي باطن مي‏آورد زيرا وقتي شکم انسان از غذاها خالي شد. پرهيزگاري، امانت‏داري، صداقت و خلاصه انسانيت او تقويت‏شده و نور ايمان در قلب او تجلي مي‏کند.
حضرت عيسي بن‏ مريم(ع) فرمود:


«
يا معشر الحواريين جوعوا بطونکم لعل قلوبکم تري ربکم؛ (سفينة النجات، ج١، ص ١٨٠)

اي حواريين خالي نگه داريد شکم‏هاي خود را شايد پروردگار خود را از راه دل ببينيد


روزه و صبر

«صبر» از خصائلي است که در اخلاق اسلام بر آن بسيار تأکيد شده است، انسان مسلمان در زندگي فردي و اجتماعي خويش در راه هدف‏هايي مبارزه مي‏کند و با مشکلاتي نيز روبه‏رو است. بدون خصلت صبر، پيروزي بر مشکلات و رسيدن به هدف ‏ها آسان نيست. صبر و مقاومت بر نيروي پايداري انسان مي‏افزايد و اراده را توانا مي‏سازد. هيچ جامعه ‏اي اگر تحمل ناگواري‏ ها را نداشته باشد، بر مشکلات مختلف و بر دشمنان خويش نمي‏تواند پيروز گردد. با صبر و مقاومت است که مي‏توان به پيکار ستمگران رفت و دست استعمارگران را کوتاه نمود و روزهبه ويژه در روزهاي گرم و طولاني تابستان که فشار تشنگي طاقت ‏فرسا مي‏شود، به طور چشمگيري به انسان صبر و مقاومت مي‏بخشد و تحمل رنج و سختي را بر آدمي آسان مي‏سازد.

قرآن کريم با توجه به همين اثر، از روزه به صبر تعبير کرده است: و استعينوا بالصبر و الصلوة… از صبر (روزه) … و از نماز کمک بگيريد … .
شايان ذکر است که روزه‏اي اين پاداش را دارد که تمام اعضا و بدن و قلب آدمي صائم (روزه‏دار) باشد. در اين صورت شخص به گونه ‏اي از ماديات فاصله مي‏گيرد و با عالم عقل که نزديکترين موجود به خداست نزديک مي‏شود، تا جايي که فاني در اراده خدا مي‏گردد و به مبدأ مطلق اتصال مي ‏يابد و به مقام صائمين واقعي (خواص الخواص) مي‏رسد.

اميرمؤمنان علي(ع) نيز به همين مرتبه اشاره مي‏فرمايد: «صيام القلب عن الفکر في الاثام افضل من صيام البطن عن الطعام؛ روزه دل از انديشه گناهان برتر از روزه شکم ازخوردن و آشاميدن است و البته اين بدان معنا نيست که ظاهر روزه و امساک از خوردن و آشاميدن را رها کنيم بلکه لازم است به آن اکتفا ننماييم و همراه با آن بکوشيم که به نتايج معنوي روزه نيز برسيم.

 

 

 

 
     
     
 
   منبع:   تبيان
 
 
 
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٣/٠۴/٠٧ تعداد بازدیـد : ٩٢٧ نسخه چاپی
 
 
طبقه بندی موضوعی    
بهداشت و سلامت    
تجارت و اقتصاد    
فرهنگ و هنر    
فناوری اطلاعات    
مدیریت شهری    
معلومات عمومی    
ورزش و سرگرمی    
 
 
 
 
 
© 2005 - 2017  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
۵ کاربران آنلاین :
۷۰,۳۴۶ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
مرکز اطلاعات مدیریت شهری
سایت مرجع مدیریت شهری
موسسه فرهنگی تبیان
موسسه فرهنگی راسخون
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
پایگاه اطلاع رسانی
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو مجلات
آرشیـو مدیریت شهری
آرشیـو مجله فناوری
آرشیو مجله بهداشت
 
 
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان