سه شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰   |   Tue June 22, 2021  
   
 
 آرشیو  |  جستجو         
         صفحه اصلی   |
     پربازدیدترین ها
مجله بهداشت و سلامت - سال هفتم- شماره 37
مجله بهداشت و سلامت - سال ششم- شماره 36
مجله مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 2
ورزش و سرگرمی - سال هفتم- شماره36
معلومات عمومي - سال هفتم - شماره 2
مجله بهداشت و سلامت - سال هفتم- شماره 39
مجله مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 1
معلومات عمومی - سال هفتم- شماره 1
مجله فناوری اطلاعات - سال هفتم- شماره 32
مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 3
     مدیریت شهری
مديريت شهري -  شماره 11
مدیریت شهری -  شماره 10
مديريت شهري -  شماره 9
مدیریت شهری -  شماره 8
مديريت شهري -  شماره 7
مدیریت شهری -  شماره 6
مدیریت شهری -  شماره 5
مدیریت شهری -  سال هشتم-شماره 4
مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 3
مجله مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 2
  بیشتر ...
     فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات -  شماره 34
فناوري اطلاعات -  شماره 33
مجله فناوری اطلاعات -  سال هفتم- شماره 32
مجله فناوری اطلاعات -  سال هفتم- شماره 31
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 30
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 29
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 28
مجله فناوری اطلاعات -  سال پنجم- شماره 27
مجله فناوری اطلاعات -  سال پنجم- شماره 26
مجله فناوری اطلاعات -  سال چهارم- شماره 25
  بیشتر ...
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۵/٠٢/٠٧ تعداد بازدیـد : ٧۵٧ نسخه چاپی
 
 بهداشت و سلامت
 شماره ۴٨
 
 
 
بهداشت و سلامت

 

در این شماره می خوانید:

پیشگیری از دیابت با رعایت تغذیه سالم

بهترین زمان خوردن عصرانه میان وعدههای مناسب کدامند

معضل چاقی در افراد با مزاج خشک وجود ندارد

درمان حساسیت بهاری با طب سنتی

 

پیشگیری از دیابت با رعایت تغذیه سالم

بیماری دیابت در طی ٣ دهه گذشته روند افزایشی را در جهان طی کرده است و سازمان جهانی بهداشت پیشبینی میکند که تا سال ٢٠٣٠ دیابت هفتمین علت مرگ در جهان خواهد بود. پیامدهای زیانبار این بیماری از جمله افزایش خطر حملات قلبی و سکته، نارسایی کلیوی و کوری علاوه بر تحمیل هزینههای سنگین مراقبتهای بهداشتی درمانی، درد و رنج فراوان به فرد مبتلا و بر اعضای خانواده وی تحمیل میکند که قابل اندازهگیری نیست. براساس مطالعات انجام شده در جهان، ٨٠ درصد موارد دیابت نوع ٢ با رعایت تغذیه صحیح و تحرک بدنی و بهبود شیوه زندگی قابل پیشگیری است.

در کشور ما نیز شیوع دیابت و اختلالات قند خون قابل ملاحظه است و از مهمترین عوامل مؤثر در بروز این بیماری الگوی غذایی، مصرف زیاد مواد قند و شکر، شیرینی، شکلات، نوشابههای گازدار و آب میوههای صنعتی که حاوی قند افزوده میباشد.

سرانه مصرف قند وشکر در كشور ما ۶۶ گرم است در حالی سازمان جهانی بهداشت در توصیههای اخیر خود توصیه میکند مصرف روزانه قند و شکر کمتر از ٢۵ گرم (کمتر از ۵ قاشق مرباخوری شکر و یا ۶ حبه قند) باشد.

مصرف زياد قندهاي ساده با مصرف انواع شیرینی، شکلات، بیسکویت، کیک و کلوچه، نوشابههای گازدار و آب میوههای صنعتی حاوی قند افزوده به علت تحريك ترشح انسولين موجب افت قند خون میشود كه خود منجر به تمايل بيشتر به مصرف قندهاي ساده و متعاقب آن افزايش انرژي دريافتي و اضافه وزن و چاقي مي شود. همچنین مصرف بیرویه غذاهای آماده (فست فودها)، غذاهای چرب و سرخ شده با اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به دیابت را افزایش میدهد.

 به منظور كاهش مصرف قند و شكر در برنامه غذايي روزانه پيروي از توصيههاي زير مي تواند مؤثر باشد.

١- در مصرف مواد قندي خصوصاً قندهاي ساده که در انواع شيريني، شكلات، آب نبات، مربا، عسل و شربتها وجوددارد، حد اعتدال را رعايت كنيد.

٢- نوشابههای گازدار حاوی مقادیر زیادی قند هستند به طوری که یک نوشابه ٣٠٠ میلی لیتری ٢٨ تا ٣٠ گرم قند دارد (معادل ١٢-١٠ حبه قند و یا ۶ قاشق مربا خوری شکر) اعتدال را رعایت کنید.

٣- به جاي استفاده از قند و شكر همراه با چاي از خرما، توت خشك، انجيرخشك و سايرخشكبار به مقدار کم استفاده نماييد. توجه داشته باشید که مصرف زیاد اینها هم موجب اضافه وزن و چاقی و افزایش خطر ابتلا به دیابت میشود.

۴- آب و دوغ کم نمک و بدون گاز را جايگزين انواع نوشابه و آبميوههاي مصنوعي كنيد. به طور کلی مصرف میوه کامل بهتر از آب میوه است. در صورتی که تمایل به مصرف آب میوه دارید از آب میوه خانگی و یا انواعی که قند افزوده ندارند در حد اعتدال استفاده کنید.

۵- جهت آگاهي از ميزان قند در مواد غذايي آماده به برچسب روي بسته بندي آنها توجه كنيد.

۶- مصرف ميوهها و سبزيهاي تازه را در برنامه غذایی روزانه خود افزايش دهيد. میوهها وسبزیها حاوی فیبر غذایی هستند که جذب قند و چربی را در روده کاهش داده و از اضافه وزن و چاقی، بالارفتن قند و چربی خون جلوگیری میکنند.

٧-در برنامه غذایی خود از حبوبات و نان سبوس دار بیشتر استفاده کنید. فیبر موجود در حبوبات و نانهای سبوس دار هم به کاهش جذب قند و چربی از روده کمک میکند.

٨- مصرف چربی و روغن را با محدود کردن مصرف غذاهای آماده (فست فودها)، اجنتاب از غذاهای چرب و سرخ شده کاهش دهید. مصرف زیاد چربی و روغن موجب اضافه وزن وچاقی میشود که خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی، دیابت و سرطانها را افزایش میدهد.

٩- کودکان را از دوره کودکی به غذاهای کم شیرین و رعایت اعتدال در مصرف شیرینی و شکلات و بطور کلی مواد قندی و شیرین عادت دهید.

١٠- برای کنترل وزن بدن و پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، حداقل ۵ روز در هفته و هر بار به مدت ٣٠ دقیقه پیاده روی تند داشته باشید. برای کودکان و نوجوانان روزانه ۶٠ دقیقه فعالیت بدنی توصیه میشود.

از دیدگاه طب ایرانی، بیماری دیابت میتواند نمود و بروزی از یک آتش زیر خاکستر به نام سوء مزاج تلقی گردد، اختلالی که در آن جنبههای مختلف فیزیولوژی اندامها به خصوص در حیطه سوخت و ساز سلول دست خوش تغییرات گاه عمیق، میگردد. طب ایرانی بر این باور است که درمان ریشههای بیماریها، بدون حذف و یا اصلاح عوامل ایجاد کننده آن دست یافتنی نیست. در ابتلای به دیابت، به عنوان یک سوء مزاج فراگیر (که میتواند ثانوی به اختلال در عملکرد بهینه کبد، کلیه و یا تک تک سلولهای بدن باشد)، اصلاح عوامل زمینه ساز (اسباب مُعِدّه) است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

- اجتناب از پر خوری، درهم خوری و بد خوری به گونهای که استفاده بیش از حد از مواد غذایی غلیظ (همچون گوشت گاو، گوساله، سوسیس، کالباس)، مواد غذایی لزج (مثل برنج، سیب زمینی، آرد بدون سبوس، ماکارونی، کله پاچه، ژله)، تعدد مواد غذایی مصرف شده در یک وعده غذایی، جویدن ناکافی، عدم مصرف صبحانه، مصرف سرخ کردنیها، کاهش استفاده از بقولات (سبزیجات) و میوهها بخشی از عوامل زمینه ساز بیماری در بحث رژیم غذایی است.

- خواب کافی، منظم شبانه و اجتناب از خواب طولانی در طی روز

- فعالیت فیزیکی و ورزش

- توجه به عملکرد مناسب و طبیعی ارگانهای دفعی بدن به منظور پایش و حفظ عملکرد اعضای رئیسه بدن شامل مغز، قلب وکبد

- احتراز از اختلالات عارض شده بر نفس، روح و روان از جمله اندوه، نگرانی، ترس، اضطراب، حقد، حسد و کینه که موجب عدم تعادل در سوخت و ساز بدنی میشود.

از دید گاه طب ایرانی، دیابت یک بيماري چند عاملی بوده که برای ریشه کنی آن، اصلاح عوامل پیش گفت ضروری است و نمیتوان انتظار داشت صرفاً با مصرف دارو (اعم از شیمیایی یا گیاهی) از شر این بیماری رهایی یافت اگرچه مصرف منظم دارو و کنترل بهینه بیماری در تقلیل علایم و یا عوارض بیماری بسیار مهم است. امید میرود با اتخاذ سبک زندگی ایرانی اسلامی که بخشی از برکات آن در کاهش ابتلا به بیماریهای متابولیک و از جمله دیابت هویدا میشود، اقدام و عملی در راستای اقتصاد مقاومتی به وقوع بپیوندد.

 

 

بهترین زمان خوردن عصرانه میان وعدههای مناسب کدامند

یک متخصص تغذیه مصرف میانوعده را در روز توصیه کرد و گفت: بیماران دیابتی، قلبی و افرادی که دچار اضافه وزن هستند در مصرف نوع و میزان این میانوعدهها دقت کنند.

زهرا حیدری گفت: مصرف میان وعده برای کودکان، افراد لاغر، ورزشکاران و زنان باردار بیش از سایر افراد توصیه میشود و معمولاً بین وعدههای اصلی غذا خورده میشود.

وی افزود: عصرانه نیز بین ناهار و شام مصرف میشود. این زمان باید دقیقاً لحاظ شود یعنی میان هر تعداد ساعتی که بین زمان ناهار و شام قرار داشت باید صرف شود.

این متخصص تغذیه گفت: میان وعده عصرانه میتواند بستنی، نان و پنیر، کیک و شیرینی و انواع میوهها و دسرها باشد، البته افراد باید در میزان مصرف این میان وعدهها دقت کنند تا دچار چاقی و اضافه وزن نشوند.

حیدری ادامه داد: به عنوان مثال کیکهای شکلاتی بیشترین کالری را دارند یا انواع کلوچهها در افزایش وزن بسیار مؤثر است، از طرفی مصرف برخی میوههایی که شیرینی کمی دارند مانند آلبالو، گیلاس و سیب توصیه میشوند.

وی افزود: مصرف نان به دلیل اینکه سرشار از غلات است و پنیر به همراه مربا و گردو یا سبزیهایی مثل هویج، گوجهفرنگی و خیار بسیار مناسب هستند حتی میتوان آن را با میوههای آبدار مانند خربزه و هندوانه مصرف کرد.

 

 

معضل چاقی در افراد با مزاج خشک وجود ندارد

یک دستیار تخصصی طب سنتی ایران گفت: در افراد با مزاج خشک (چه سرد و خشک چه گرم و خشک) معضلی بهنام چاقی وجود ندارد، مگر سوءمزاج اعضا یا چاقی موضعی در بدن این افراد رخ دهد.

علی محمد ملاحی درباره تدابیر چاقی اظهار داشت: جُثه در طب سنتی تحت تأثیر ارگان چهارگانه بر یکدیگر شکل میگیرد.

بهگفته وی این بهمعنی آن است که هرچه میزان رطوبت در بدن یا در عضو بیشتر باشد چاقی بیشتر میشود، با این تفاوت که در ترکیب گرما با رطوبت در بدن موجب افزایش توده عضلات در بدن خواهد شد یا بهاصطلاح خوشگوشت گفته میشود؛ اما در ترکیب سرما با رطوبت در بدن موجب بروز چربی و سلولهای چربی محیطی میشود.

یک دستیار تخصصی طب سنتی ایران افزود: چاقی بین مزاجهای نُهگانه، در افراد با مزاج گرم و تر یا بهاصطلاح غلط، دمویها و در افراد با مزاج سرد و تر یا بهاصطلاح غلط، بلغمیها شایع است.

وی اضافه کرد: بنابراین در افراد با مزاج خشک (چه سرد و خشک چه گرم و خشک) معضلی بهنام چاقی وجود ندارد، مگر سوءمزاج اعضا یا چاقی موضعی در بدن این افراد رخ دهد.

ملاحی گفت: برای پیشگیری از چاق شدن باید همان اصولی را رعایت کنیم که در درمان چاقی به کار میبریم. بر اساس حفظ الصحه، شرایط افراد و بدن افراد را بهسمتی سوق دهیم که از ایجاد رطوبت بیشتر در بدن جلوگیری شود یا اینکه از رطوبت بدن کاسته شود.

یک دستیار تخصصی طب سنتی ایران خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از چاق شدن از خوردنیها و آشامیدنیها گرفته تا پوشاک، خواب و اعراض نفسانی یا حالات روانی افراد را باید بهبود بخشید تا از بروز رطوبت زیادی در بدن کاست.

 

 

درمان حساسیت بهاری با طب سنتی

یک متخصص طب سنتی گفت: هر ساله به هنگام آغاز فصل بهار، شاهد حساسیتهای بهاری به شکل خارش پوست، جوش زدن، آلرژی، سرفه و عطسه کردن هستیم که طب سنتی راه حلهایی را در نظر دارد.

حمید افراسیابی مصرف چای نعنا را به دلیل خاصیت ضد التهابی برای رفع خارش و خشکی پوست مفید دانست و افزود: مصرف نعنای تازه نیز برای درمان خارش مؤثر است.

وی گفت: مصرف دمنوش گیاهانی مانند ریحان، رزماری، آویشن و بابونه در چنین شرایطی توصیه میشود، چراکه خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی داشته و به رفع التهاب پوست کمک میکند.

 

 
     
     
 
   منبع:   هگمتانه
 
 
 
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۵/٠٢/٠٧ تعداد بازدیـد : ٧۵٧ نسخه چاپی
 
 
طبقه بندی موضوعی    
بهداشت و سلامت    
تجارت و اقتصاد    
فرهنگ و هنر    
فناوری اطلاعات    
مدیریت شهری    
معلومات عمومی    
ورزش و سرگرمی    
 
 
 
 
 
© 2005 - 2021  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
٩ کاربران آنلاین :
۱۵۳,۵۶۳ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
مرکز اطلاعات مدیریت شهری
سایت مرجع مدیریت شهری
موسسه فرهنگی تبیان
موسسه فرهنگی راسخون
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
پایگاه اطلاع رسانی
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو مجلات
آرشیـو مدیریت شهری
آرشیـو مجله فناوری
آرشیو مجله بهداشت
 
 
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان