چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶   |   Wed May 24, 2017  
   
 
 آرشیو  |  جستجو         
         صفحه اصلی   |
     پربازدیدترین ها
مجله بهداشت و سلامت - سال هفتم- شماره 37
مجله بهداشت و سلامت - سال ششم- شماره 36
مجله مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 2
ورزش و سرگرمی - سال هفتم- شماره36
مجله مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 1
معلومات عمومی - سال هفتم- شماره 1
مجله بهداشت و سلامت - سال هفتم- شماره 39
معلومات عمومي - سال هفتم - شماره 2
مجله فناوری اطلاعات - سال هفتم- شماره 32
مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 3
     مدیریت شهری
مدیریت شهری -  شماره 8
مديريت شهري -  شماره 7
مدیریت شهری -  شماره 6
مدیریت شهری -  شماره 5
مدیریت شهری -  سال هشتم-شماره 4
مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 3
مجله مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 2
مجله مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 1
  بیشتر ...
     فناوری اطلاعات
فناوري اطلاعات -  شماره 33
مجله فناوری اطلاعات -  سال هفتم- شماره 32
مجله فناوری اطلاعات -  سال هفتم- شماره 31
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 30
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 29
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 28
مجله فناوری اطلاعات -  سال پنجم- شماره 27
مجله فناوری اطلاعات -  سال پنجم- شماره 26
مجله فناوری اطلاعات -  سال چهارم- شماره 25
مجله فناوری اطلاعات -  سال چهارم- شماره 24
  بیشتر ...
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۵/٠۴/٠١ تعداد بازدیـد : ٢٧۵ نسخه چاپی
 
 بهداشت و سلامت
 شماره ۵٠
 
 
 
بهداشت و سلامت

 

در این شماره میخوانید:

 

توصیههای سلامتی در ماه مبارك رمضان

از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟

چه غذاهایی را مصرف کنیم؟

مشکلات سلامتی و علل و درمان آن

 

برنامه غذایی ما در ماه مبارک رمضان نباید نسبت به قبل خیلی تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد. همچنین باید طوری تنظیم شود که بر روی وزن طبیعی تأثیر زیادی نداشته باشد.

با توجه به ساعات طولانی گرسنگی در روز، باید غذاهایی مصرف کنیم که به کندی و دیر هضم میشوند مثل غذاهای حاوی فیبر زیاد. غذاهای دیرهضم معمولاً ٨ ساعت در دستگاه گوارش میمانند، در حالی که غذاهای زودهضم فقط ٣ تا۴ ساعت در معده باقی میمانند و فرد خیلی زود احساس گرسنگی خواهد کرد.

غذاهای دیرهضم عبارتند از حبوبات و غلات مثل جو، گندم، جو دوسر، لوبیا، عدس، آرد سبوسدار، برنج با پوست و...(که کربوهیدراتهای پیچیده نامیده میشوند).

غذاهای زودهضم عبارتند از غذاهایی که حاوی قند، آرد سفید و... هستند (که به این گروه کربوهیدراتهای تصفیه شده گفته میشود).

غذاهای حاوی فیبر غذایی عبارتند از غذاهای حاوی سبوس، گندم سبوسدار، غلات و حبوبات، انواع سبزیها مانند لوبیای سبز، نخود، ذرت، اسفناج، برگ چغندر، میوههای با پوست، میوه خشک شده مثل برگه زردآلو، انجیر، آلو خشک و بادام.

غذاهای مصرفی باید در حالت تعادل با یکدیگر باشند و از همه گروههای غذایی مثل میوه، سبزیجات، گوشت و مرغ و ماهی، نان و غلات و گروه شیر و لبنیات باید در برنامه غذایی ما وجود داشته باشد.

غذاهای سرخ شده باید به مقدار کم مصرف شوند، زیرا باعث عدم هضم، سوزش سردل و اختلال در وزن مناسب میشوند.

 *از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟

١. غذاهای سرخ کردنی و چرب

٢. غذاهای حاوی قند زیاد

٣. خوردن غذای زیاد بهخصوص هنگام سحر

۴. خوردن چای زیاد هنگام سحر. چای باعث افزایش ادرار شده و از این طریق نمکهای معدنی که در طول روز بدن به آنها نیاز دارد، دفع میشوند.

۵. سیگار: اگر شما نمیتوانید کشیدن سیگار را یک دفعه قطع کنید از هفتههای قبل از ماه رمضان مصرف آن را به تدریج کاهش دهید.

*چه غذاهایی را مصرف کنیم؟

١. مصرف کربوهیدراتهای مرکب در سحر که مدت طولانیتری هضم میشوند و باعث میشوند که کمتر گرسنه شوید.

٢. حلیم یک منبع عالی پروتئین بوده و از غذاهایی است که دیر هضم میشود.

٣. خرما منبع عالی قند، فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیم است.

۴. مغز بادام غنی از املاح خصوصاً کلسیم و فیبر است.

۵. موز منبع غنی پتاسیم، منیزیم و کربوهیدرات است.

۶. مصرف زیاد آب یا آب میوه در فاصله بین افطار و زمان خواب باعث تأمین آب مورد نیاز بدن میشود.

مشکلات سلامتی و علل و درمان آن

یبوست

یبوست میتواند باعث ایجاد بواسیر، شقاقهای دردناک مقعد و سوءهاضمه به همراه نفخ شود.

علل: مصرف کربوهیدراتهای تصفیه شده، مصرف کم آب و فیبر غذایی.

درمان: مصرف کم کربوهیدراتهای تصفیه شده، افزایش مصرف آب، استفاده از سبوس در پخت نانها، استفاده از آردهای قهوهای و سبوسدار

 *سوءهاضمه و نفخ

علل: پرخوری، مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ شده، غذاهای تند و ادویهدار، غذاهایی که ایجاد نفخ میکنند مثل تخممرغ، کلم، لوبیا، عدس و نوشابههای گازدار

درمان: پرخوری نکنید، آب میوه یا آب بنوشید. از غذاهای سرخ کردنی اجتناب کنید.

*ضعف (افت فشار خون)

علائم: افزایش تعریق، ضعف، خستگی، کم شدن انرژی، سرگیجه بهخصوص هنگام برخاستن، ظاهر رنگ پریده و احساس افتادن که این علائم بیشتر هنگام بعد از ظهر اتفاق میافتند.

علل: مصرف کم مایعات و کاهش مصرف نمک

درمان: به مکانهای گرم نروید. مصرف نمک و مایعات را افزایش دهید.

توجه: افت فشار خون باید با گرفتن فشار خون هنگام بروز علائم تأیید شود. افراد دارای فشار خون بالا ممکن است در طول ماه رمضان نیاز به تنظیم مجدد داروهای خود توسط پزشک داشته باشند.

 *سردرد

علل: عدم مصرف کافئین و تنباکو، انجام کار زیاد در طول روز، کم خوابی، گرسنگی که معمولاً در طول روز بیشتر شده و در انتهای روز بدتر میشود. سردرد وقتی با افت فشار خون همراه شود، میتواند منجر به سردرد شدید و حالت تهوع قبل از افطار شود.

درمان: در طول یک تا دو هفته قبل از ماه رمضان به تدریج مصرف کافئین و تنباکو را قطع کنید. چای سبز و بدون کافئین ممکن است جایگزین خوبی باشد. همچنین برنامه خود را در طول ماه رمضان طوری ترتیب دهید تا خواب کافی داشته باشید.

*کاهش قند خون

علائم: ضعف، سرگیجه، خستگی، کاهش تمرکز، تعریق زیاد، لرزش بدن، عدم توانایی برای انجام فعالیتهای بدنی، سردرد و تپش قلب.

علل در افراد غیر دیابتی: مصرف زیاد قند مثل کربوهیدراتهای تصفیه شده مخصوصاً هنگام سحر باعث میشود که بدن مقدار زیادی انسولین تولید کرده و باعث افت قند خون شود.

درمان: خوردن غذا هنگام سحر و کاهش مصرف نوشیدنیها و غذاهای حاوی قند.

توجه: افراد دیابتی ممکن است به تنظیم مجدد داروهای خود در ماه رمضان احتیاج داشته باشند و باید با پزشک خود مشورت کنند.

 *انقباضات عضلانی

علل: مصرف کم غذاهای حاوی کلسیم، پتاسیم و منیزیم

درمان: خوردن غذاهای غنی از املاح بالا مثل سبزیجات، میوه جات، شیر و لبنیات، گوشت و خرما

توجه: افراد دارای فشار خون بالا که تحت درمان هستند و افراد دچار سنگ کلیه، باید با پزشک خود مشورت کنند.

 *زخم معده، سوزش سردل، التهاب معده

افزایش سطح اسید در معده خالی در ماه رمضان باعث تشدید زخم و التهاب معده میشود که به صورت احساس سوزش در ناحیه معده و زیر دندهها ظاهر شده و میتواند به طرف حلق گسترش یابد. غذاهای تند، قهوه و نوشابههای سیاه این حالت را بدتر میکنند.

درمانهای پزشکی برای کنترل سطح اسید معده وجود دارند و افراد مبتلا، قبل از روزه گرفتن باید با پزشک خود مشورت کنند.

*سنگ کلیه

 سنگ کلیه ممکن است در افرادی که به مقدار کم آب مینوشند ایجاد شود. بنابراین مصرف زیاد مایعات برای جلوگیری از تشکیل سنگ ضروری است.

*درد مفاصل

علل: در طول ماه رمضان که نمازهای بیشتری خوانده میشود، فشار روی مفاصل زانو افزایش مییابد. در افراد مسن و یا افراد دچار التهاب مفاصل این مسأله باعث درد، سفتی، تورم و احساس ناراحتی میشود.

درمان: وزن را کم کنید تا زانوها مجبور نباشند وزن زیادی را تحمل کنند. قبل از ماه رمضان اندام تحتانی را ورزش دهید تا برای فشار اضافی وارده، آماده باشند. آمادگی بدنی باعث میشود تا نماز راحتتر خوانده شود.

 
     
     
 
   منبع:   هگمتانه
 
 
 
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۵/٠۴/٠١ تعداد بازدیـد : ٢٧۵ نسخه چاپی
 
 
طبقه بندی موضوعی    
بهداشت و سلامت    
تجارت و اقتصاد    
فرهنگ و هنر    
فناوری اطلاعات    
مدیریت شهری    
معلومات عمومی    
ورزش و سرگرمی    
 
 
 
 
 
© 2005 - 2017  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
١ کاربران آنلاین :
۶۸,۴۴۶ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
مرکز اطلاعات مدیریت شهری
سایت مرجع مدیریت شهری
موسسه فرهنگی تبیان
موسسه فرهنگی راسخون
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
پایگاه اطلاع رسانی
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو مجلات
آرشیـو مدیریت شهری
آرشیـو مجله فناوری
آرشیو مجله بهداشت
 
 
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان