سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷   |   Tue May 22, 2018  
   
 
 آرشیو  |  جستجو         
         صفحه اصلی   |
     پربازدیدترین ها
مجله بهداشت و سلامت - سال هفتم- شماره 37
مجله بهداشت و سلامت - سال ششم- شماره 36
مجله مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 2
مجله مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 1
ورزش و سرگرمی - سال هفتم- شماره36
مجله بهداشت و سلامت - سال هفتم- شماره 39
معلومات عمومی - سال هفتم- شماره 1
معلومات عمومي - سال هفتم - شماره 2
مجله فناوری اطلاعات - سال هفتم- شماره 32
مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 3
     مدیریت شهری
مديريت شهري -  شماره 9
مدیریت شهری -  شماره 8
مديريت شهري -  شماره 7
مدیریت شهری -  شماره 6
مدیریت شهری -  شماره 5
مدیریت شهری -  سال هشتم-شماره 4
مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 3
مجله مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 2
مجله مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 1
  بیشتر ...
     فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات -  شماره 34
فناوري اطلاعات -  شماره 33
مجله فناوری اطلاعات -  سال هفتم- شماره 32
مجله فناوری اطلاعات -  سال هفتم- شماره 31
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 30
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 29
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 28
مجله فناوری اطلاعات -  سال پنجم- شماره 27
مجله فناوری اطلاعات -  سال پنجم- شماره 26
مجله فناوری اطلاعات -  سال چهارم- شماره 25
  بیشتر ...
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٧/٠٢/٠٣ تعداد بازدیـد : ٢٠ نسخه چاپی
 
 معلومات عمومی
 شماره ١۶
 
 
 
معلومات عمومي

 

در اين شماره مي خوانيد:

 

.. سبزيهاي کوهي سوغات بهار و محصول طبيعي

.. اين نشانهها ميگويند به اندازه کافي سبزيجات مصرف نميکنيد

.. مواظب نوبرانهها باشيد

 

 

سبزيهاي کوهي سوغات بهار و محصول طبيعي

بهار فصل سرسبزي و طراوت است، اين روزها تمام دشتها و صحراها، دامنه کوهها و تپهها پر است از گلها و گياهان دارويي، سبزيهاي کوهي و قارچهاي صحرايي، که گويا آبرنگي ساختند براي قلم طبيعت در به تصوير کشيدن زيباييهاي خلقت در بوم هستي.

هدايايي که تنها سالي يکبار، در فصل بهار و به مدت يک ماه در روزهايي که بارندگي و رطوبت زياد است جوانهزده و به صورت خودرو ميرويند.

اين نعمتهاي الهي به خاطر عطرشان به قدري شامه نوازند که اکثر افرادي که براي تفريح و لذت از طبيعت به دشت و صحرا ميروند، براي جمع آوري آنها رغبت پيدا ميکنند.

اين گياهان طبيعي به دور از کودهاي شيميايي و به وسيله باران آبياريشده و زير نور خورشيد رشد ميکنند به همين دليل در مقايسه با سبزيهاي که به وسيله انسان کشت ميشوند عطر و طعم متفاوتتريدارند.

به ويژه تفريح اکثر زنان روستايي در اين فصل چيدن و جمعآوري انواعي از اين سبزيها و عرضه آن از طريق بازارهاي روز به شهرنشينان است و اين خوان گسترده الهي به منبع درآمدي براي روستاييان و بازاريان تبديل شده است.

* خواص دارويي و تغذيهاي سبزيهاي کوهي

دکتر سياهپوش متخصص طب سنتي در اين باره ميگويد: اين سبزيها حاوي مقادير زيادي از ويتامينهاي آ، ب، ث، مواد معدني و کلسيم هستند که در دمنوش، طبخ غذا و خام خوري کاربرد دارند.

اين دست چينهاي طبيعت زماني لذت بخشتر هستند که چاشني سفرههاي ايراني ميشوند.

* زياده روي ممنوع

وي ميگويد: در مصرف اين سبزيها بايد اعتدال داشت و نبايد زياده روي کرد؛ چراکه ممکن است براي افراد به ويژه زنان باردار و بيماران کليوي مشکل آفرين باشد.

استفاده تازه اين سبزيها در غذا و خشک کردن آن براي ديگر فصول امر متداولي است که ميزان مصرف سبزيهاي کوهي را افزايش داده و رونق فروش آن را در بازار داغ کرده است.

 

اين نشانهها ميگويند به اندازه کافي سبزيجات مصرف نميکنيد

کمبود فولات ميتواند خستگي و کم خوني را موجب شود. فولات يکي از اعضاي خانواده ويتامين ب است و در سبزيهاي برگدار تيره و سبزيهاي نشاستهاي، مانند لوبيا چشم بلبلي، لوبيا قرمز، لوبيا ليما، لوبيا سفيد، مارچوبه، و عدس يافت ميشود.

مصرف ميوهها و سبزيها براي حفظ سلامت بدن انسان از اهميت ويژهاي برخوردار است. اين در شرايطي است که افراد بسياري توجهاي به اين موضوع نداشته و به ميزان کافي از ميوهها و سبزيها در رژيم غذايي خود استفاده نميکنند.

شايد فکر کنيد سهم سبزيها در رژيم غذايي شما کافي است اما به احتمال زياد در اشتباه هستيد. بنابر دستور العمل وزارت کشاورزي آمريکا، افراد بزرگسال با توجه به سن، جنسيت، فعاليت جسماني و سلامت کلي بايد بين پنج تا ١٣ وعده از ميوهها و سبزيها در روز مصرف کنند. اين در شرايطي است که تنها با اعداد و ارقام مواجه نيستيم، زيرا ناديده گرفتن مصرف ميوهها و سبزيها ميتواند اثرات منفي جدي بر سلامت کلي بدن انسان داشته باشد. در ادامه با برخي از نشانههاي کمبود مصرف سبزيها بيشتر آشنا ميشويم.

*در بشقاب غذاي شما کمبود رنگ وجود دارد

گوشت و سيب زميني شايد يک وعده غذايي خوشمزه باشد، اما يک وعده غذايي رنگارنگ و سرشار از مواد مغذي مورد نياز بدن نيست. پاستاي ساده، برنج، و نان رنگ و لعاب چنداني به وعدههاي غذايي شما اضافه نميکنند و از نظر ويتامينها و مواد معدني نيز چندان مغذي محسوب نميشوند.

*به راحتي کبود ميشويد

مصرف ناکافي از ويتامين ث ميتواند کبود شدن راحت بدن و همچنين افزايش خونريزي از لثهها و روند کند بهبودي را موجب شود. با مصرف فلفل دلمهاي قرمز، کيل، فلفل چيلي قرمز، سبزيهاي برگدار تيره، بروکلي، جوانه بروکسل و گوجه فرنگي ميتوانيد مقادير فراوان از ويتامين ث را دريافت کنيد.

*همواره خسته هستيد

کمبود فولات ميتواند خستگي و کم خوني را موجب شود. فولات يکي از اعضاي خانواده ويتامين ب است و در سبزيهاي برگدار تيره و سبزيهاي نشاستهاي، مانند لوبيا چشم بلبلي، لوبيا قرمز، لوبيا ليما، لوبيا سفيد، مارچوبه، و عدس يافت ميشود.

*سرماخوردگي شما به راحتي بهبود نمييابد

اگر سهم سبزيها در رژيم غذايي شما کم باشد و ويتامينهاي مهمي که آنها تأمين ميکنند را دريافت نکنيد، بدن ممکن است با تضعيف سدهاي دفاعي خود در برابر ميکروبها مواجه شود. سبزيهاي برگدار تيره منبع عالي براي ويتامين ث هستند که دستگاه ايمني انسان را تقويت ميکند و در کوتاه کردن مدت زمان بهبودي نقش دارد.

*حافظه شما خوب کار نميکند

در شرايطي که همه ما گه گاهي در زندگي خود با فراموشي مواجه ميشويم، اما اگر با افت سرعت و کارايي مغز خود مواجه شده ايد، کمبود مواد مغذي در رژيم غذايي ميتواند يکي از مقصران اصلي در اين زمينه باشد. لوتئين، ماده مغذي که در پژوهشهاي اوليه نشان داده است به تقويت يادگيري و حافظه کمک ميکند، در انواع مختلف سبزي ها، مانند سبزيهاي برگدار، هويج، بروکلي، ذرت، و گوجه فرنگي يافت ميشود. با افزودن اين سبزيها به وعدههاي غذايي روزانه خود ميتوانيد مواد مغذي ضروري براي کمک به تقويت مغز را تأمين کنيد.

*کنترل عوامل استرسزا براي شما دشوارتر شده است

در شرايطي که استرس بخشي اجتناب ناپذير از زندگي انسان محسوب ميشود، اين که چه غذايي مصرف ميکنيد و با بدن خود چگونه رفتار ميکنيد به صورت مستقيم بر واکنشهاي بدن تأثيرگذار هستند. التهاب يکي از واکنشهاي طبيعي بدن به استرس است و اگر استرس را به خوبي کنترل نکنيد، کنترل التهاب و اثرات مخرب آن دشوارتر ميشود. غذاهاي سرشار از ترکيبات ضد التهاب مانند اسيدهاي چرب غير اشباع که در ماهيهاي سالمون و تن يافت ميشوند، آنتي اکسيدان ها، پلي فنولها و کاروتنوئيدها که در سبزيهاي برگدار سبز و فلفلهاي دلمهاي رنگ روشن يافت ميشوند ميتوانند به کاهش سطوح التهاب در بدن کمک کرده و تواناييهاي رواني براي کنترل عوامل استرسزا را تقويت کنند.

*مستعد گرفتگيهاي عضلاني هستيد

ميوهها و سبزيها حاوي پتاسيم هستند که ممکن است از گرفتگيهاي عضلاني پيشگيري کند، به ويژه اگر ورزش ميکنيد يا در ماههاي گرم سال در فضاي آزاد فعاليت داريد. يک موز اندازه متوسط حاوي ۴٢٢ ميلي گرم پتاسيم است.

*در کاهش وزن ناموفق هستيد

ميوهها و سبزيها داراي فيبر هستند که به احساس سيري براي مدت زمان طولانيتر کمک کرده و بر همين اساس ميتوانند از پرخوري جلوگيري کنند. همچنين، بيشتر ميوهها و سبزيها کالري کمي دارند. افزون بر اين، مصرف ميوه ميتواند به کاهش هوسهاي غذايي براي خوراکيهاي شيرين نيز کمک کند. به جاي مصرف بستني ميتوانيد يک کاسه توت فرنگي مصرف کنيد و ٢٠٠ کالري کمتر دريافت کنيد.

 

مواظب نوبرانهها باشيد

با شروع فصل بهار، بازار ميوهها حکايت از تب و تاب نوبرانهها دارد. نوبرانههايي از قبيل گوجه سبز و چغاله بادام، زغال اخته..... با ظاهري وسوسه انگيز افراد را ترغيب به خريد ميکنند و کمتر کسي است که در برابر اين نوبرانهها مقاومت کند.

شايد اگر از متخصصان تغذيه پرسيده شود توصيه شود تا جايي که امکان دارد از مصرف آنها خودداري شود؛ چراکه نحوه خريد، نحوه مصرف و ميزان مصرف آن است که سلامتي فرد را به خطر مياندازد نه خود نوبرانهها.

اغلب اين محصولات روي چرخ دستي دستفروشان در کنار خيابانها و محل عبور وسايل نقليه عرضه ميشود که با توجه به آلودگي هوا فلزات سنگيني از قبيل سرب بر روي سطح اين محصولات فريبنده نشسته و آثار مسموميت مشاهده ميشود.

از طرف ديگر اين محصولات از وضعيت بهداشتي مطلوبي برخوردار نيستند؛ چراکه در اکثر مواقع از آبهاي ناسالم براي شستن آنها استفاده ميشود که زمينه ساز بسياري از آلودگيها ي ميکروبي و انگلي شده و بيماريهاي حاد گوارشي ازجمله دل درد و اسهال را به دنبال دارند.

نوبرانهها تا حدودي کال هستند و آفت کشهايي که براي حفظ آنها از آفات استفاده ميشود با شستن از بين نميروند و بار سنگيني را بر معده وارد ميکنند.

اما اين بدان معنا نيست که اصلاً سراغ اين محصولات نبايد رفت بلکه با توجه به مطالب ذکر شده و اينکه عمده مصرف کنندههاي اين محصولات کودکان هستند حداقل بعد از خريداري در منزل آنها را به دقت شستشو و حتي الامکان با نمک کمتري مصرف کنيد تا عارضهاي به همراه نداشته باشد.

اين نکته فراموش نشود که نوبرانهها نبايد جايگزين ميوهها شوند؛ چراکه نسبت به ميوههاي رسيده از ارزش غذايي کمتري برخوردارند و نبايد در مصرف آنها افراط شود!

* مژده سليمانزاده کارشناس ارشد تغذيه

 

 
     
     
 
   منبع:   هگمتانه
 
 
 
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٧/٠٢/٠٣ تعداد بازدیـد : ٢٠ نسخه چاپی
 
 
طبقه بندی موضوعی    
بهداشت و سلامت    
تجارت و اقتصاد    
فرهنگ و هنر    
فناوری اطلاعات    
مدیریت شهری    
معلومات عمومی    
ورزش و سرگرمی    
 
 
 
 
 
© 2005 - 2018  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
١ کاربران آنلاین :
۸۸,۶۳۲ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
مرکز اطلاعات مدیریت شهری
سایت مرجع مدیریت شهری
موسسه فرهنگی تبیان
موسسه فرهنگی راسخون
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
پایگاه اطلاع رسانی
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو مجلات
آرشیـو مدیریت شهری
آرشیـو مجله فناوری
آرشیو مجله بهداشت
 
 
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان