جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰   |   Fri August 6, 2021  
   
 
 آرشیو  |  جستجو         
         صفحه اصلی   |
     پربازدیدترین ها
مجله بهداشت و سلامت - سال هفتم- شماره 37
مجله بهداشت و سلامت - سال ششم- شماره 36
مجله مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 2
معلومات عمومي - سال هفتم - شماره 2
ورزش و سرگرمی - سال هفتم- شماره36
مجله بهداشت و سلامت - سال هفتم- شماره 39
معلومات عمومی - سال هفتم- شماره 1
مجله مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 1
مجله فناوری اطلاعات - سال هفتم- شماره 32
مدیریت شهری - سال هفتم- شماره 3
     مدیریت شهری
مديريت شهري -  شماره 11
مدیریت شهری -  شماره 10
مديريت شهري -  شماره 9
مدیریت شهری -  شماره 8
مديريت شهري -  شماره 7
مدیریت شهری -  شماره 6
مدیریت شهری -  شماره 5
مدیریت شهری -  سال هشتم-شماره 4
مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 3
مجله مدیریت شهری -  سال هفتم- شماره 2
  بیشتر ...
     فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات -  شماره 34
فناوري اطلاعات -  شماره 33
مجله فناوری اطلاعات -  سال هفتم- شماره 32
مجله فناوری اطلاعات -  سال هفتم- شماره 31
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 30
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 29
مجله فناوری اطلاعات -  سال ششم- شماره 28
مجله فناوری اطلاعات -  سال پنجم- شماره 27
مجله فناوری اطلاعات -  سال پنجم- شماره 26
مجله فناوری اطلاعات -  سال چهارم- شماره 25
  بیشتر ...
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٩/٠٣/٠٩ تعداد بازدیـد : ١٢۵٣ نسخه چاپی
 
 معلومات عمومی
 شماره ١۶
 
 
 
معلومات عمومي

 

 

در اين شماره مي خوانيد:

تقويت حافظه با ٧ سرگرمي ساده

١. رنگآميزي

٢. باغباني

٣. نقاشي

۴. آشپزي

۵. طراحي

۶. بافندگي

٧. خياطي

 

تقويت حافظه، حتما با خواندن کتاب ميسر نيست. گاهي با بعضي از سرگرميها هم ميتوان ذهن را خلاق کرد.

خلاق بودن بهترين روش براي سپري کردن اوقات فراغت و در عين حال سرگرم شدن است. بهترين بخش انجام کارهاي خلاقانه اين است که شما با کمي حوصله ميتوانيد چيزي را خلق کنيد که منحصر به خودتان است.

انجام سرگرمي خلاقانه و ابتکاري ميتواند حافظه شما را بسيار تقويت کند و به شما کمک کند که چيزها را خيلي واضحتر به ياد آوريد. وقتي خلاق باشيد، مسيرها، تاريخهاي تولد و موعد انجام کارها در يک چشم به هم زدن را به خاطر خواهيد آورد.

در اينجا به شما ٧ سرگرمي براي تقويت ذهن را آموزش ميدهيم که بتوانيد حافظه خود را شکوفا کنيد.

١. رنگآميزي

رنگآميزي بزرگسالان اين روزها به موضوعي جدي مبدل شده است چراکه اين فعاليت آسان روشي ساده اما هيجانانگيز و ارزان براي دور کردن استرس و خلاصي از شر آن است. اما جالب است بدانيد که کاهش استرس به تقويت حافظه هم کمک ميکند. در واقع، استرس مزمن تأثير منفي در ناحيه هيپوکامپوس مغز دارد؛ يعني دقيقاً همان ناحيه از مغز که مسؤول حافظه است. اينجاست که ارتش ماژيکها و مدادهاي رنگارنگ وارد ميدان ميشود و به کمک ميآيند. لازم نيست حتماً روي کاغذ نقاشي بکشيد. روي کيسهها يا کيفهاي پارچهاي براي استفاده شخصي خودتان نقاشي بکشيد و رنگآميزي کنيد.

٢. باغباني

باغباني هم مانند رنگآميزي حس استرس را آرام ميکند. انگار چيز آرامبخشي در زندگي گياهي وجود دارد. اين هم ثابت شده است که باغباني از مغز شما محافظت ميکند و به خاطر آوردن چيزها را تقويت مينمايد. باغباني روزانه خطر زوال عقل را کاهش ميدهد؛ اين ناهنجاري مغز با بالا رفتن سن بيشتر ميشود. علائم چنين عارضهاي کاهش عملکرد شناختي و از بين رفتن قدرت حافظه است. اما با باغباني کردن، شما مغز خود را در برابر اين بيماري ايمن ميکنيد و در عين حال نيز محيط پيرامون خود را سبز و بانشاط نگه خواهيد داشت. نياز به فضاي زيادي نداريد. ميتوانيد باغباني در گلدان را ياد بگيريد و در فضاي کوچک سرسبزي را به اطراف زندگي خود هديه دهيد.

٣. نقاشي

هنرورزي و انجام کارهاي هنري براي مغز در حکم يک ورزش است. هر چه بيشتر مغز را تمرين دهيد، قويتر ميشود. خلاق بودن ارتباط بين بخشهاي مختلف مغز را بيشتر ميکند. در نتيجه، با افت قدرت تفکر و ذهن مبارزه ميشود و توانايي مغز براي به خاطرهسازي و حفظ لحظات تقويت خواهد شد. در اصل، نه تنها حافظه شما حفظ ميشود بلکه بهتر از قبل هم خواهد بود. براي مثال همين عمل ساده و فيزيکي نقاشي کردن معجزه ميکند؛ حتي اگر در ابتدا با نحوه استفاده از آبرنگ شروع شود.

۴. آشپزي

طبخ يک غذاي خوشمزه روشي هيجانانگيز براي تحريک مغز است. از آنجا که فعال نگه داشتن مغز روش اصلي براي جلوگيري از کاهش قواي ذهني است، واقعاً اين کار ارزش امتحان کردن را دارد. حتي يک عادت کوچک هم ميتواند بسيار تفاوت ايجاد کند و مفيد واقع شود. وقتي آشپزي ميکنيد، مغز شما بايد تمامي حرکات را پردازش کند تا به مرحله بعدي برود. خواندن دستور طبخ غذا هم خالي از فايده نيست. سعي کنيد با غذاهاي ساده اما خوشمزه کار خود را شروع کنيد.

۵. طراحي

خلاق بودن به طور نامحسوسي مشکلات را حل ميکند. هدف شما اين است که يک سري وسيله را کنار هم قرار دهيد و يک چيز خاص و متفاوت ايجاد کنيد. طراحي کردن يک نمونه بارز از خلاقيت است. هر خطي که ميکشيد هدفي را در پي دارد و کار مغز شما را ميطلبد تا کامل شود. اين نوع توجه به مغز شما کمک ميکند تا نورونهاي بيشتري توليد کند؛ يعني سلولهايي که ذهن را سالم نگه ميدارند. پس همين حالا دست به کار شويد و به کلاسهاي طراحي برويد.

۶. بافندگي

فعاليت پيچيدهاي مانند بافندگي باعث درخشش مغز ميشود. بافندگي باعث ميشود شما فراتر از گلوله کاموا ذهن خود را باز کنيد. اين فعاليت با احساسات خوبي همراه است که از مغز شما محافظت ميکند: خوشبختي، آرامش و تمدد اعصاب. هر چه بيشتر ببافيد، عملکرد ذهني شما بيشتر شکوفا ميشود و پيشرفت ميکند. اگر ميخواهيد با يک کار آسان و سريع شروع کنيد، از بافت جوراب و کلاه غافل نشويد.

٧. خياطي

فعاليت خلاقانهاي مانند خياطي براي مغز شما در حکم زنگ بيدارباش است و اين حالت آگاهي و هشياري تا زماني که شما خلاقيت در کار خود داشته باشيد ادامه پيدا خواهد کرد. تصميمگيري در مورد اينکه چطور يک کوک به کوک ديگر منتهي ميشود به مغز شما امکان ميدهد تا ارتباط برقرار کند. اين براي رشد مغز و در نهايت حافظه شما بسيار حياتي است. اين فعاليت به شما نشان ميدهد که خياطي ميتواند بيش از تعمير يا دوخت يک لباس باشد. اگر ميخواهيد خياطي کنيد، سعي کنيد از لباسهاي قديمي خود براي درست کردن بالشهاي دم دستي استفاده کنيد.

يادتان باشد که لازم نيست کارتان خيلي حرفهاي و خاص باشد. فوايد تقويت حافظه در خود اين فعاليتها نهفته است نه در نتيجه آن. خودتان را در اين فعاليتها غرق کنيد و حسابي سرگرم شويد.

 

 
     
     
 
   منبع:   هگمتانه
 
 
 
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٩/٠٣/٠٩ تعداد بازدیـد : ١٢۵٣ نسخه چاپی
 
 
طبقه بندی موضوعی    
بهداشت و سلامت    
تجارت و اقتصاد    
فرهنگ و هنر    
فناوری اطلاعات    
مدیریت شهری    
معلومات عمومی    
ورزش و سرگرمی    
 
 
 
 
 
© 2005 - 2021  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
١ کاربران آنلاین :
۱۵۶,۱۳۲ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
مرکز اطلاعات مدیریت شهری
سایت مرجع مدیریت شهری
موسسه فرهنگی تبیان
موسسه فرهنگی راسخون
 
لینک های مرتبط
شهر الکترونیک همدان
پایگاه اطلاع رسانی
مناقصات و مزایدات
پیام ها و اطلاعیه ها
 
دسترسی سریع 
آرشیـو مجلات
آرشیـو مدیریت شهری
آرشیـو مجله فناوری
آرشیو مجله بهداشت
 
 
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری همدان